امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
دخالتهاي بيگانگان در خانواده
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
6فروردين1397ساعت 9:23:48
ورودمديريت:
نام:
رمز:

آیات منسوخ «چهارشنبه10بهمن1386»تعداد بازديد:1016
مَا نَنْسَخْ مِنْ آَیَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (106)
وَإِذَا بَدَّلْنَا آَیَةً مَکَانَ آَیَةٍ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا یُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ (101)

اگر حکم آیه ای را برداریم یا به فراموشی سپاریم بهتر یا مثل آن می آوریم ، آیا نمی دانی که خدا بر همه چیز توانا است؟

و هرگاه آیه ای را به جای آیه ای دیگر قرار دادیم –در حالی که خداوند به آنچه نازل می کند داناتر است- گفتند تو دروغ گویی . اینچنین نیست بلکه اکثر آنها نمی دانند.
یکی از مباحثی که باعث مهجور ماندن بسیاری از آیات گشته است بحث نسخ می باشد ، که به گمان منسوخ بودن بسیاری از آیات، مسلمانان از تفکر و درک واقعی آنها دست کشیده اند، ومتأسفانه زمانی که به کتب علوم قرآنی در این باب مراجعه می کنیم، أقوالی می بینیم که هر اندیشمندی را متألم می سازد،تا جایی که خود قائلین به منسوخ بودن تعدادی از آیات، این احساس را نموده و به تحدید و شمارش منسوخها می پردازند تا مبادا کسی دیگر در این باب از آنها پا فراتر نهد و آیات دیگری را به آنها ملحق سازد،در حالی که از خود نپرسیده اند که آیا همین قدر که تعیین کرده اند، کار صحیحی است؟ وآیا همین آیاتی که ادعای منسوخ بودنش دارند واقعا منسوخ است؟
پس در واقع این مطلب سرآغازی جدید برای تفسیر آیات مهجور خواهد بود.
در این دو آیه خداوند عزوجل امکان و جواز نسخ را بیان می کند زیرا او است که هر چه بخواهد می تواند انجام دهد و هر چه را تغییر دهد بداء نمی باشد بلکه او از ازل به همه ی امور آگاه بوده است واین تغییرات متناسب با تغییر احوال بندگانش می باشد.
اما سوالی که پیش می آید اینست که آیا هم اکنون آیه ای در قرآن وجود دارد که جز تلاوت ، نفعی دیگر نداشته و حکم آن کاملا برداشته شده است؟
پاسخ منفی است، و آن دو آیه هم دال بر وجود همچون آیاتی نمی دهند بلکه فقط دال بر وجود آیات ناسخ و توانایی خداوند بر قرار دادن منسوخ است و قرار مسلم نیست که هر آنچه توانایی وامکان وجود دارد، به انجام رسیده باشد، بلکه خداوند توانایی انجام تمام امور دارد اما جز کارهای با حکمت را انجام نمی دهد.
دلائل سوق دهنده به رأی عدم وجود آیه ای منسوخ در قرآن:
1- آیاتی که به عنوان منسوخ معرفی شده اند با تفکر درک می شود و تعارض ظاهریش رفع می شود.
2- برخی ازآیاتی که به عنوان منسوخ معرفی شده اند معانی واصولی لطیف و مهم را می رسانند.
3- باز کردن باب آیات منسوخ ،باعث کنار گذاشتن بسیاری آیات می شود که در مورد قرآن ، آخرین کتاب خدا این أمر پسندیده نیست.
4- آیات قرآن یکدیگر را تایید وتفسیر می کنند و قبول آیات منسوخ ،راهی برای فرار از تدبر عمیق در برخی آیات است.( أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآَنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِنْدِ غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کَثِیرًا)
5- دلیل قاطعی بر وجود منسوخ یا تعیین موارد آن در قرآن وجود ندارد.
6- قول صریح و معتبری از پیامبر صلی الله علیه وسلم که دال بر منسوخ بودن آیه ی خاصی در قرآن باشد وجود ندارد.
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:پدربزرگ«پنجشنبه11بهمن1386ساعت 19:46:51»

سلام خدمت شيخ خلفان گرامي
باور كنيد دو ساعته دارم اين موضوع رو مي خوانيم اما متوجه نمي شم اگه امكان داره يه كم عاميانه تر و سبك تر تفسير كنيد .
اگر خدا بر همه چيز آگاه و عالم است چرا بهترين سخن را همان اول نمي آورد و اگر بقول شما تغييرات متناسب با تغيير احوال بندگانش مي باشد بايدقبول كرد كه اين بندگان قابل مقايسه با بنده 1400 سال پيش نيستند و قوانين بايد تغيير كند

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام پدر بزرگ گرامي.خلاصه ي بحث اينه که :آيه ي منسوخي در قرآن وجود نداره ولي اگر خداوند چيزي را منسوخ بکنه و حکم جديدي بياره دليل بر اين نيست که قبلا نمي دونسته و حالا متوجه شده بلکه اين تغيير به خاطر تغيير اوضاع و احوال جامعه و بندگانش هست واينکه اون سخن را مخصوص شرايط گذشته گفته، مثلا بر بني اسرائيل سخت گيري هاي زيادي کرده (حرام کردن چربي حيوانات و ...) چون اين قوم خيلي سرکش و طاغي بودند اما پيامبران بعدي که فرستاد اون سختگيريها را برداشت وشايد اگر اين زمينه براي برداشت سختگيريها قرار نداده بود همينقدر که به عيسي عليه السلام ايمان آوردند هم ايمان نمي آوردند زيرا بني اسرائيل قومي بودند که ماديات و منفعت طلبي را خيلي اهميت مي دادند.در مورد اين سخن شما:"اين بندگان قابل مقايسه با بنده 1400 سال پيش نيستند و قوانين بايد تغيير كند"بله درست است قوانين بايد با گذشت زمان متناسب با جامعه تغيير کند و 1400 سال که خيلي هست بلکه کمتر از اينهم بايد تغيير کند واگر نگاهي به سيرت پيامبر و خلفاء راشدين کنيم هم اين امر مي بينيم :در زمان عمر (رض)مي بينيم که دزدي آورده مي شود اما دستش را قطع نمي کند چون چنان قحطي بود که آنشخص از گرسنگي دست به اين کار زده بود وحکم قطع دست در شرايط امن اقتصادي هست.يا علي (رض)قاتلين عثمان (رض)را قصاص نمي کند زيرا در شرايطي بود که اجراي حکم قصاص آنها باعث خونريزيهاي بيشتر و بروز فتنه هاي بيشتر مي شد. پس بزرگان دين هم اين امر را درک کرده بودند.اما به نظرم سوال شما اينست که آيا قوانين قرآن با گذشت 1400 سال از شرايط نزولي آن نبايد تغيير کند؟اگر شناخت کافي نسبت به قرآن ومنهجش نداشته باشيم و آراء مفسرين واجتهادات گذشته را با قرآن مخلوط کنيم جوابي که به سوال بايد بدهيم مثبت است.اما اگر به قرآن توجه کنيم مي بينيم که روشش به گونه اي است که به کليات قوانين مي پردازد و وسعت زيادي براي مطابقت کليات با شرايط زماني مي دهد و وارد جزئياتي نمي شود که مخصوص يک زمان باشد و بسياري از امور رها شده است که نه به خاطر فراموشي خداوند بلکه به عمد براي وسيع کردن دامنه و رحمت مي باشد.اما متأسفانه زماني که دينداران خود را منجمد الفکر تلقي کردند و حاضر به تفکر و تدبر در قرآن نشدند و تمامي آراء گذشتگان -که براي زمان خودشان شايد کاملا بجا بوده است- را به عنوان مقدسات و اصل مسلم گرفتند همين نظر پيش مي آيد که ديگر وقت قوانين قرآني گذشته است.اما در مورد اين سوال که آيا ممکن است نوشته اي بتواند با عصور مختلف خود را مطابقت دهد؟ بايد توجه کنيم که اين نوشته از جانب کيست ؟اگر قبول داشته باشيم که اين نوشته از طرف کسي است که بر همه چيز توانا است و آنقدر هنرمند است که اين کار برايش آسان است پاسخ مثبت دادن آسان مي شود. واينکه فرموده ايد که بندگان عصر حاضر قابل مقايسه با بندگان 1400 سال پيش نيستند، بايد توجه کنيم که از نظر فطرت و سرشت همگي انسانند و خيلي از قوانين که به انسانيت بر مي گردد مي تواند مشترک و غير نياز به تبديل باشد ، پس عبارت "قابل مقايسه نيستند " از نظر بنده مورد تاييد نيست.اما اينکه چرا همان اول مثلا بر اولين پيامبر بهترين سخن را نياورد؟جواب: به فرض مثال اگر آورده بود باز هم با تغيير و تبديلهايي که مي دادند بايد دوباره اون کتاب نازل مي شد چون هنوز ظرفيت نگهداري سخن نداشتند پس همون کتاب و قوانين مخصوص دوران خودشون بهتر بود و ساده تر .اميدوارم که جواب قانع کننده باشد. از اطاله سخن معذرت مي خواهم.«يکشنبه14بهمن1386ساعت 3:1:5»

نام:پدربزرگ«يکشنبه14بهمن1386ساعت 8:1:8»

سلام و درود خدمت شما دوست گرامي
علت دزدي مگر غير از فقر است ويا جنگ جمل در عدم قصاص خون خليفه کم خون ريخته شد اشاره کرديد به ذات و فطرت انسانها که قابل تغيير نيست آيا ميتوانيد شمشيري در دست گيريد ( فا اقتلوا مشرکين حيث وجدتموهم وخذوا هم و احصروا هم واقعدوا لهم کل مرصد .. سوره توبه آيه 5)و مشرکين را به بند گيريد و بکشيد و گفتيد که آيه در قرآن منسوخ نشده پس لطفا تفسير فرمائيد آيات زير را
سوره نساء آيه 24 :والمحسنات من انساء الا ما ملکت ايمانکم...
و حرام است زنان شوهر دار بر شما مگر آنهايي که به مالکيت شما در آمده باشند
سوره نساء آيه 34 ...(صراحتا برزدن زن اشاره شده)
سوره بقره آيه 228 : ...ولرجال عليهن درجه و الله عزيز حکيم.
و از براي مردان است برتري بر زنان و الله قادر و داناست
سوره بقره آيه 223:نساء کم حرث لکم فاتوا حرثکم اني شئتم وقدموا انفسکم...:
زنان شما زراعتگاه شمايند پس هروقت و هرکجا که خواستيد به زراعتگاه خود وارد شويد
سوره نساء آيه 11 : يوصيکم الله في اولادکم للذکر حظ الاثنين...:
حکم الله در حق فرزندان شما اينست که پسران دو برابر دختران ارث ببرند
سوره احزاب آيه50 يا ايها النبي انا احللنا لک ازواجک التي اتيت اجورهن و ما ملکت مما افا الله عليک و بنات عمک و بنات عماتک و بنات خالک و بنات خالاتک التي هاجرن معک و امراه مومنه ان وهبت نفسها للنبي ان اراد النبي ان يستنکها خالصه لک من دون المومنين قد علمنا ما فرضنا عليهم في ازواجهم و ما ملکت ايمانکم لکيلا يکون عليک حرج و کان الله غفورا رحيما.
آيه 189 سوره بقره:يسئلونک عن الاهله قل هي مواقيت للناس و الحج ..
از تو در باره بدر و هلال ماه سوال مي کنند بگو دليل آن تعيين اوقات حج است
سوره احزاب آيه 37
سوره نساء آيه 3 سوره معارج آيه29- 30
سوره مومنون آيه6
سوره نساء ايه 25
سوره احزاب آيه 51
سوره احزاب آيه 52
سوره تحريم آيه 1
سوره2 آيه 191
سوره ال عمران آيه 152
سوره النساءآيه 91
سوره النساء آيه 89
سوره النساء آيه 25
سوره المائده آيه 64
سوره المائده آيه 14
سوره الانفال آيه 12
سوره الانفال آيه 17.
سوره الانفال آيه 1
سوره الانفال آيه 41
سوره الانفال آيه 69
سوره التوبه آيه 27
سوره التوبه آيه 5
سوره النحل آيه 112
سوره الزخرف آيه 55
آيه 6 سوره انعام
آيه 25 سوره انعام
آيه 107 سوره انعام
آيه 16 سوره اعراف
آيه 183 سوره اعراف
آيه 186 سوره اعراف
آيه 30 سوره انفال
آيه 54 سوره آل عمران
آيه 143 سوره نسا
آيه 8 سوره فاطر
آيه 57 سوره کهف
آيه 100 سوره يونس
آيه 23 سوره جائيه
آيه 40 سوره اسري
سوره الدخان آيه 37
سوره محمد آيه 4
سوره الحشر آيه 2
سوره التحريم آيه 38
سوره التحريم آيه 8
سوره الحاقه آيه 2 تا 8
سوره الحاقه آيه 36 و 37
سوره الحاقه آيه 44 و 46
سوره نوح آيه 24
سوره الدخان آيه 16

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام ورحمة الله.يعني بنظر شما علت تمامي دزدي ها فقراست؟!يا اينکه عده اي هم هستند که با وجود امکان کسب درامد از راه درست در جامعه ،بازهم دست تجاوز به حريم ديگران مي زنند؟-جواب واضح است-جنگ جمل هم قضيه ي خاص خود را دارد و مشروحش در اينجا نمي گنجد وشرايط اجازه ي بيانش را نمي دهد و تقصيرش به تدبير علي رضي الله عنه بر نمي گردد...در مورد اين گفته ي شما"آيا ميتوانيد شمشيري در دست گيريد ..."نمي دانم مقصودتان چيست به نظرم اگر مطلب لا اکراه في الدين ...و مطالب بينندگان حول اين موضوع و قسمت نظراتش را مطالعه فرماييد و "ال"معرفه ي مشرکين را به جايش برگردانيد به پاسختان خواهيد رسيد وبدون "ال" که ارسال نموده ايد در قرآن وجود ندارد.در مورد اينکه نوشته ايد :" پس لطفا تفسير فرمائيد آيات زير را "بايد بگويم که انتظارش را داشتم و اگر به کشتي رو به دريا(عکس بالاي مطلب) و اين جمله"پس در واقع اين مطلب سرآغازي جديد براي تفسير آيات مهجور خواهد بود." توجه نماييد متوجه اين امرخواهيد شد.إن شاء الله در مورد هر يک از موضوعها که قابليت بحث دارد مطلبي ارائه خواهم نمود-هرچند که ممکن است به علت اينکه در حال تحصيلم و فرصت کمي دارم سريع نباشد-ولي پاره اي از آيات که ذکر نموده ايد يا پاسخ آساني دارند ويا متوجه نيستم که مقصود ومحل اشکال شما در چه وجهي از آنها ست.لطف بفرماييد و يک مطلب يک مطلب ارسال نماييد تا بحث کاملتر ارائه داده شود.از اينکه در تعيين جهت و موضوعها کمک نموديد متشکرم. موفق باشيد.«دوشنبه15بهمن1386ساعت 8:31:5»

نام:پدربزرگ«يکشنبه14بهمن1386ساعت 13:59:43»

اي قوم به حج رفته كجائيد كجائيد
معشوق همين جاست بيائيد بيائيد
معشوق تو همسايه و ديوار به ديوار
در باديه سرگشته شما در چه هواييد
گرصورت بي صورت معشوق ببينيد
هم خواجه و هم خانه و هم كعبه شماييد
ده بار از آن راه بدان خانه برفتيد
يك بار از اين خانه بر اين بام براييد
آن خانه لطيفست نشانهاش بگفتيد
از خواجه آن خانه نشاني بنماييد
يك دسته گل كو اگر آن باغ بديديت
يك گوهر جان كو اگر از بحر خداييد
با اين همه آن رنج شما گنج شما باد
افسوس كه بر گنج شما پرده شماييد
مرا با تو اي جان سر جنگ نيست سلام دوست گرامي ما زاده دو ذهن متفاوت مي باشيم ولي در عمل به يك چيز مي نگريم هر كدام از آيات زير را كه مي پسنديد تفسير نمائيد

پاسخ مدير سايت:گر چه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعيد............هيچ راهي نيست کان را نيست پايان غم مخور..............حال ما در فرقت جانان و ابرام رقيب...........جمله مي داند خداي حال گردان غم مخور.........حافظا در کنج فقر و خلوت شب هاي تار...........تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور.........إن شاء الله با صبر و متانت و منطق به نتايج خوبي خواهيم رسيد.
«سه شنبه16بهمن1386ساعت 5:25:10»

نام:مهید«دوشنبه15بهمن1386ساعت 0:32:33»

اي اغنياي ارض، فقراء امانت منند در ميان شما
پس امانت مرا درست حفظ نمائيد و براحت نفس خود تمام نپردازيد.(بهاء الله)
به روزم
فرصت کردي سر بزن
ممنون ميشم از نظراتت استفاده کنم
شما سايت جالبي داري
موفق باشي

پاسخ مدير سايت:وبلاگي با اين آدرس پيدا نشد.موفق باشيد.«دوشنبه15بهمن1386ساعت 3:43:38»

نام:دختربرف و باران«پنجشنبه25بهمن1386ساعت 3:30:11»

سلام و درود بر شما.
مطالب وبلاگتان بسيار تحسين برانگيز است.
از شما دعوت مي کنم تا با نوشتن دعايي در وبلاگ بنده مرا ياري کنيد.
بنده سعي در تبليغ سايتها و وبلاگهاي اهل سنت را دارم
دعاي شما را همراه با آدرستان در وبلاگم خواهم گذاشت.
منتظر حضورتان خواهم ماند.
التماس دعا

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام .متشکرم.خدمت خواهم رسيد.موفق باشيد.«دوشنبه29بهمن1386ساعت 7:8:8»

نام:عاطف«شنبه27بهمن1386ساعت 5:3:18»

سلام بر برادر فرهيخته آقاي نصيحت كن
اميدوارم كه مثل هميشه بتوانيد در بحثهايتان موفق وسربلند باشيد

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.موفق و سرافراز باشيد.«دوشنبه29بهمن1386ساعت 6:50:54»

نام:پدربزرگ«يکشنبه5اسفند1386ساعت 8:0:44»

سلام و خسته نباشيد خدمت آقاي خلفان
ميخواستم از صحت و سقم ماجراي غرانيق و تفسيري از چند آيه زير مرا راهنمايي نمائيد
آيه هاي 52 و 53 سوره حج و نيز آيه هاي 73 و 74 سوره الاسراء

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.إن شاء الله.چند وقت است که خيلي مشغولم ،در اولين فرصت به مطالب خواهم پرداخت. موفق باشيد.«پنجشنبه9اسفند1386ساعت 9:33:7»

نام:ابراهيم ابراهيمی«سه شنبه14اسفند1386ساعت 7:31:18»

با سلام به خلفان عزيز وبلاكتون بسيار عالي است بهت تبريك ميگم راستي مارا هم لينك كنيد خوشحال مي شم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.آدرسي که ارسال نموده ايد موجود نمي باشد.موفق باشيد.«چهارشنبه15اسفند1386ساعت 9:57:27»

نام:محمد«چهارشنبه15اسفند1386ساعت 17:15:35»

اسلام
دوست عزيزبااين عنوان(آياوبلاگ چراتوانست مفيدواقع شود) دروبلاگم به روزشده ام
وبسياربرايم مهم است که نظرشماراداشته باشم پس حتماحتمااعمال نظرکنيدتابتوانم برخوردي درست داشته باشم مثل گذشته اين مطلب براي ديگردوستان هم فرستاده مي شودتابراي رسيدن نگاه درست بهتربتوانم عمل کنم
دوست عزيزسعي شودبه سادگي عبوري نداشته باشيدتابتوانم بهترعمل کنم
بدون داشتن روحيه نقادي به مسائلي که پذيرش گرفته است ودرطول تاريخ به نام اسلام به خوردماداده اندبه حقيقت نخواهيم رسيددرحال حاظراولين قدم براي پيداکردن حقيقت شک کردن نسبت به گزينه هايي است که پذيرفته ايم وسپس بدنبال حقيقت بودن

نام:امة الله«چهارشنبه15اسفند1386ساعت 19:9:51»

السلام عليكم
با تشكر از مطالب مفيدتان مدتهاست آدرس وبلاگتان را در وبلاگ معناي توحيد قرار داده ايم.
آيا شما از وبلاگ ما ديدني كرديد؟
منتظر شماييم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام. خير تابحال متوجه نشده ام. از اطلاع رساني شما متشکرم.«جمعه17اسفند1386ساعت 4:58:17»

نام:سنی«سه شنبه31ارديبهشت1387ساعت 14:55:20»

سلام عليكم
منظورتون از آيات منسوخ چيه هر چي خوندم هيچ چي نگرفتم يك كوچولو مختصر توضيح بديد شايد فهميدم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.آيات منسوخ يعني آياتي که حکم آنها براي مدتي بوده و سپس برداشته شده و ديگر استدال و استفاده کردن از آن درست نيست.ميتوانيد براي زيادت فائده به کتب علوم قرآني مراجعه نماييد.«چهارشنبه1خرداد1387ساعت 19:28:49»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=5+4
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
آلمان(1)
بريتانيا(1)
آمريکا(22)
بازديدامروز:468
بازديدديروز:501
بازديدهفته قبل:3079
بازديدكل:343178