امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
تآملي بر ابتىاي سوره روم
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
1آبان1397ساعت 11:52:55
ورودمديريت:
نام:
رمز:

برتری جنسیتی=برتری نژادی «يکشنبه8ارديبهشت1387»تعداد بازديد:807
یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ (13)
ای مردم ! ما شما را از جنس مذکر و مؤنث آفریدیم و شما را تیره ها و قبائل مختلف قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید، همانا برترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست و خداوند دانا و آگاه است.
به طور کلی خصوصیات و اعمال انسانها به دو دسته تقسیم می شود:اختیاری و غیر اختیاری.
خداوند عزوجل عوامل برتری انسانها را تنها در دسته ی اختیاری قرار داده است ، که از جنبه ی مثبت آن ، در اصطلاح دینی به تقوا یاد می شود.
یکی از اهداف اولیه ی اسلام برچیدن برتری نگریها در اموری است که از حیطه ی اختیار و اکتساب انسانها خارج است ، بنابراین مبارزه با نژادپرستی و افتخار به اجداد در زمره ی ابتدایی ترین شعائر دینی قرار گرفته وچنانکه در آیه مشاهده می نماییم مذکر یا مؤنث بودن انسانها نیز در زمره ی همین گروه وارد شده است، پس کسی که از این امور طلب برتری کند، مخالف با منطق و شرع سخن گفته است.
پس توجه داشته باشیم که تفاوتهایی که در بعد دوم وجود دارد تنها به خاطر بوجود آمدن تنوع وتعارف مخلوقات بوده است و اگر تمامی انسانها بدون هیچگونه تفاوتی مثل هم آفریده می شدند، از هم متمایز نمی گشتند و وقابل شناخت نبوده و خلقت خداوند همچون عظمت و شگفتیهایی در خود جای نمی داد.
اما در اینجا بازهم امکان دارد از بریدن قسمتهایی از برخی آیات ، برداشتهایی خلاف این اصل مسلم نماییم که به صورت مختصر به آن پاسخ می دهیم ،باشد که اگر نیاز به تفصیل آید ،در جواب دوستان باشد.
...لِلرِّجَالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ...(228بقرة) ...برای مردان بر زنان یک درجه است...
گذشته از مغرضین ، در بسیاری از تفاسیر می بینیم که مفسرین در تفسیر این آیه سعی بر بیان فضل و برتری مرد بر زن می نمایند و در نتیجه درجة را به درجات و کرائم تغییر می دهند.
در واقع این آیه کاملا در میان بحث طلاق وارد شده است و مقصود از درجه ،تنها در این موضوع می گنجد که مرد می تواند ازدواج را فسخ نماید یا تا دومرتبه رجوع نماید ولی زن باید به قاضی مراجعه نماید، زیرا در اینجا مسئله ی بار مالی مطرح است که با فسخ عقد متوجه مرد می شود، ثانیا درجه با اکرام و بهتری تفاوت دارد وچه بسا درجه در مواردی آید که باعث آزمایش انسان است و ممکن است درجه نه تنها بهتری نباشد بلکه باعث افتادن در مهلکات بزرگتر شود چنانکه خداوند می فرماید: وَهُوَ الَّذِی جَعَلَکُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَبْلُوَکُمْ فِی مَا آَتَاکم...(165انعام) و او کسی است که شما را جانشینان زمین گرداند و درجه های بعضی از شما را بر برخی دیگرتان بالاتر گرداند تا در آنچه به شما می دهد شما را بیازماید...
پس توجه داشته باشیم که این آیه دال بر برتری جنس مرد بر زن نیست.
جای دیگری که باز در تفاسیر، بر آن، میدان برتری مرد بر زن را می تازند ابتدای آیه ی 34 سوره ی نساء است: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ...(34نساء) که سوء برداشت از این آیه ،به معنی کردن غیر دقیق "قوامون" و مقدر کردن ضمیر "هن" برای "بعض" برمی گردد.
لفظ "قوام" به معنای کسی است که مطالبات دیگری را براورده می سازد چنانکه خداوند می فرماید:
"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ...ای کسانی که ایمان آوردید ،برپادارنده ی دستورات خدا باشید"
پس برداشت برتری کردن از این لفظ صحیح نیست بلکه وظیفه ی سنگینتر مرد در رسیدگی و براورده ساختن نیازهای زن را می رساند.
" بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ" عده ای این جمله را به سوی فضیلت مرد بر زن تفسیر نموده اند یعنی با این اضافه:" بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍهن" در حالی که اضطراب این جمله از نظرمعنایی کاملا واضح است واز طرفی دیگر چندین جای دیگر قرآن "بعضهم" و"بعض" در کنار هم آمده است و در همه همان ضمیر "هم " در تقدیر است.
در واقع جمله ی " بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ" اشاره به عامل بارز و معمولی دارد که مایه ی تفاضل در جامعه ی مردان است و آنهم تفاوت در روزی و اموال است که این آیه آن را شرح می دهد:" أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَةُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ (32زخرف)آیا ایشان رحمة پروردگارت را تقسیم می کنند؟؟؟ما روزیشان را در زندگی دنیا تقسیم می کنیم و بعضی از ایشان را بر بعضی دیگرشان برتری می دهیم تا بعضی ایشان ،بعضی دیگرشان را بکار گیرند و رحمة پروردگارت بهتر است از آنچه جمع می کنند.
پس این آیه سنگینتر بودن مسئولیت مرد در قبال براورده ساختن مطالبات خانواده را می رساند آنهم به خاطر دو امر:
1- مرد ظرفیت کسب مالی بهتر دارد.
2- مرد باید مالش را صرف براورده ساختن مطالبات همسرش کند.
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:فريده قاسمی«چهارشنبه11ارديبهشت1387ساعت 7:31:34»

باسلام
ازصداوسيماي هرمزگان براي تهيه گزارش از فعاليتها و آداب و رسوم بانوان کنگ گزارش تهيه نموده اند که قرار ه چهارشنبه (??/?/??)ساعت??:??شب از شبکه جام جم يک يه قسمتي از اين گزارش و پنج شنبه (??/?/??) ساعت ?:?? صبح از جام جم ? قسمت ديگه اي از گزارش کنگ درکنار سايرگزارشا پخش بشه.

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام«پنجشنبه12ارديبهشت1387ساعت 9:20:16»

نام:پدربزرگ«شنبه21ارديبهشت1387ساعت 19:31:25»

سلام
چو سگ آن از شبان بيند زيانش جمله سودستي
چو سگ خود را شبان بيند همه سودش زيانستي
چو خود را ملک اوبيني جهان اندر جهان باشي
وگر خود را ملک داني جهان از تو جهانستي
(مولوي)

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام .حضور مجدد شما پدربزرگ را گرامي مي داريم.اميدوارم با مراجعه به کتاب مثنوي و يافتن شعر کاملش و درک مقصود اين اشعار بهتر به اين چند بيت ملتفت شوم.موفق باشيد.«دوشنبه23ارديبهشت1387ساعت 7:49:50»

نام:گروه پاسخ به شبهات«سه شنبه24ارديبهشت1387ساعت 21:53:30»

گروه پاسخ به شبهات ، آماده پاسخ گويي به سؤالات و شبهات شما در باره امامت و ولايت . آخرين سؤال‌هاي پاسخ داده شده :
آيا ابوبكر ، عمر را با مراجعه به همه پرسي و آراي عمومي ، به جانشيني خود برگزيد ؟ :
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=1475
معاويه و ناسزاگويي به امير المؤمنين عليه السلام :
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?frame=1&bank=maghalat&id=104
نحوه اسلام آ‌وردن عمر بن الخطاب در كتاب‌هاي اهل تسنن چگونه آمده است :
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=985

پاسخ مدير سايت:هيچ کس از خطا مصون نيست ليکن ما مأمور به غيبت و گوشت برادران مرده خوردن (آنهم صدر اول اسلام ودست پروردگان بهترين معلم بشريت)نيستيم و ميلي به کار شما نداريم.: تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ وَلَا تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ :آنهاامتي بودند که زمانشان سپري شد أعمالشان به حساب خودشان و اعمال شما به حساب خودتان است، واز شما در مورد آنچه آنها انجام دادند پرسش نميشود(134بقرة)اگر طبع شما بر خطا گيري است بيايد خطاهاي بنده را ايراد نماييد تا با جان ودل بپذيرم و اصلاح نمايم. شکي ندارم که بهترين افراد رسول اکرم صلوات الله وسلامه عليه و همراهانش بودند پس لطف کنيد و ايجاد شبهه ننماييد ،کافي است چرا که نه تنها قرآن بلکه تورات و انجيل هم بر خلاف اين زحمات بي دريغ شماست:مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآَزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا (29فتح)از خداوند مسئلت دارم که همه ي مارا خوش سليقه بگرداند.«چهارشنبه25ارديبهشت1387ساعت 3:24:23»

نام:آزادی و انديشه«سه شنبه31ارديبهشت1387ساعت 11:41:22»

سلام وب قشنگي داريد :
با موضوع جديد ي بروزم درصورت امکان قدم رنجه فرموده وکلبه حقيرانه مارا گلباران نماييد .
مارا لينک واجازه آنرا به مانيزبدهيد .
خدا حافظ

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.حتما ميهمان خواهم شد.«پنجشنبه2خرداد1387ساعت 18:0:4»

نام:سید جلال«سه شنبه31ارديبهشت1387ساعت 20:12:30»

سلام
موضوع دو پست اخير شما يكي از ابهامات ذهني ام بود كه جوابي براش نداشتم.
از شما ممنونم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.ازنظر لطف شما ممنونم.«چهارشنبه1خرداد1387ساعت 3:57:51»

نام:دانشجوی کنگی«پنجشنبه2خرداد1387ساعت 2:28:45»

با سلام خدمت برادر عزيز خلفان نصيحت کن عذر خواهي مرا بپذيريد و فکر مي کنم اين سو’ تفاهمي بيش نباشد به هر حال اميدورام خداوند از سر تقصيرات ما بگذرد .
من با تمامي حرف هاي شما موافقم ولي نمي دانم چرا ما نمي توانيم واقعيات را به خوبي درک کنيم شايد اين سوال من تکراري باشد ولي بازهم از شما مي پرسم هدف آقاي کودي تلخو از آن نوشته ها چه چيزي بود .که بگويد جامعه ي دانشجويي ما عقل و منطق صحيحي از آن علم و دانشي که کسب مي کند ندارد و دهها حرف هاي ديگر و بعد با طرح کردن اينکه چرا سبد لينکشان زنان کنگي مي باشند چه چيزي را مي خواهد اثبات کند .ولي باور کنيد اين اقا به خيلي از اشخاص اهانت کرد شايد يکي از آنها پدر بنده باشد ولي من اين را نمي توانم قبول کنم من نمي خواهم با شما هيچ گونه تعارفي داشته باشم چون شما را مي شناسم پس بهتر نيست قبل از تاييد کردن حرف هاي ايشان آن را بشناسيد و بدانيد که هدف از حرف زدنشان چيست وآيا دلسوز مردم هستند يا دشمن مردم .در آخر از اينکه وقت شريفتان را در اختيار بنده قرار داد ه ايد کمال تشکر را دارم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام و رحمة الله.شما تقصيري نداريد که نياز به عذر خواهي باشد بلکه تذکري داديد که شايد از نظر بسياري از بزرگان بجا باشد.بنده بيشتر به توجيه و پاسخگويي به تقصيرات خودم پرداختم.نظريه ي شما که نبايد بنده در اين وبلاگ با اسم حقيقي نظر موافق بدهم ، که در ابتداي پيدايشش ، قسمت نظراتش مديريت نمي شد و مملو از هتک حرمتها بود و بارها به شخصيتها بي احترامي مي شد، هم متين مي باشد ولي هنوز فکر مي کنم اگر به اينهاتوجهي کنيم مي توانند جنبه هاي مثبتي داشته باشند مثلا اگر وبلاگ تشکل دانشجويان به اين جملات (...سايتهاي ارزشمندي كه در ارتباط با دانشجو و دانشگاه باشد...بهتر است كه فضاهاي دانشگاهي لنگه را با نقاط قوت و ضعف تحليل كنند.مقالات دانشجويان كنگ را كه اگر احيانا در جايي چاپ شده يا امتيازي كسب كرده،منتشر كنند.دانشجوي برتر هر ترم را معرفي كنند.آمار فعاليتهاي دانشجويان كنگ در كل كشور را ارائه دهند.امورات دانشجويي را بررسي كنند و هزاران مسائل مرتبط با دانشجو و دانشگاه را....)توجهي کنند مي تواند در پيشبرد کارشان بسيار مفيد باشد واشکالي که بر لفظ "ما مي دانيم" گرفته است مي تواند باعث دقت نظر بيشتر اين عزيزان در کارشان شود.جنبه ي مثبت دومي هم انتظار دارم که ايشان زماني که نسبت به مخاطبانشان آگاهي بيشتري يافتند در مطالبشان دقت بيشتري مبذول دارند و ضمن پرداختن به مسائل اجتماعي ،بيشتر مراقب عملشان در قبال حرمت و آبروي اشخاص مي شوند.مطمئن باشيد که خوانندگان وبلاگها صاحب عقل وفهمند و اگر به شخصي بي حرمتي شود، دليل بر ضعف مدير آن وبلاگ مي دانند.اگر به پدر شما اهانتي شده ، بايد بگويم وبلاگ بنده را هم جزء "بلاگهاي زنانهْ كنگ " معرفي کرده اند .اما هنوز اميدوار به اصلاح اين اشتباهات هستم.موفق وپيروز باشيد.«جمعه3خرداد1387ساعت 7:26:44»

نام:سعید«يکشنبه12خرداد1387ساعت 11:26:9»

با سلام به شما دوست عزيز . با مطلب اسمهاي مقدس شده و سجده ملائك بر آدم به روزم . نظر شما برايم مهم است . ممنونم . موفق باشي .

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام.خدمت خواهم رسيد واگر قابل بدانيد نظري خواهم داد.موفق و سربلند باشي.«دوشنبه13خرداد1387ساعت 7:40:47»

نام:کنگستان«جمعه17خرداد1387ساعت 21:48:59»

با سلام خدمت دوست بزرگوار آقاي نصيحت كن
مثل هميشه مطالبتون خواندني و زيبا موفق باشيد

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.نظر لطف شماست.موفق باشيد.«شنبه18خرداد1387ساعت 22:8:8»

نام:غافل«دوشنبه20خرداد1387ساعت 7:48:20»

برار سلام تواگه يه كار بكني بدنابود يكمي ريش خو اصلاح بكو ايطور جون نهن اسلام نهگفته كه ديگه مردم ريش زشت شوبشت.برارببخش هو اي يه نظر هن اه مه.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.إنشاء الله اگر به حدي کافي برسد که مصداق سيرت نبوي باشد، زيرا ميزان اعتدال ،نبي أکرم است و إفراط و تفريط دو طرف اعمال وي است.موفق بشي برار.«دوشنبه20خرداد1387ساعت 9:25:12»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=10+7
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
آلمان(2)
هلند(6)
آمريکا(16)
بازديدامروز:348
بازديدديروز:460
بازديدهفته قبل:3252
بازديدكل:428958