امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
دخالتهاي بيگانگان در خانواده
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
11دي1396ساعت 9:32:39
ورودمديريت:
نام:
رمز:

زن نصف مرد!!! «شنبه26مرداد1387»تعداد بازديد:905
"یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلَادِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ "
سفارش خداوند در مورد ارث بردن فرزندانتان اینست که فرزند پسر دو برابر فرزند دختر ارث می برد.
یکی از اموری که باعث می شود در برخی أذهان این تصور پیش آید که دین اسلام برتری جنسیتی را ترویج می دهد،تفاوت در برخی امورمالی بین مرد و زن است که وجود این موارد انگشت شمار غیر قابل انکار است.
از مثال بارز آن مسئله ی ارث است، که در اکثر مسائل ارث، زن نصف مرد هم ردیف سهمیه دریافت می کند البته لازم به ذکر است که در مسائلی هم وجود دارد که زن ومرد سهمیه ی برابر می برند.(مثلا پدر و مادر زمانی که پسر موجود باشد هر کدام یک ششم می برند یا برادران و خواهران مادری در ارث با هم برابرند)
سوال اول:آیا سهم مالی بیشتر دلیل بر برتری است؟
برای توضیح این سوال به یک مثال توجه کنید:اگر پدری مقدارمحدودی مال و دو فرزند که یکی فقیر و عیالوار و دیگری مجرد و غنی است داشته باشد و او مقدار بیشتری از این مالش را به فرزند عیالوارش بدهد،آیا دلیل بر برتری او است؟اگر جواب منفی است،پس تفاوت در سهم مالی هم دلیل بر برتری نیست.
سوال دوم:چرا سهم مالی زن از ارث کمتر از مرد می باشد؟
برای پاسخ به این سوال باید یک نظر کلی به امور مالی مرد و زن در منهج اسلام داشته باشیم.هر فرد در امور مالی خود با دو مسئله روبرو می شود:دخل(حقوق وسهام)-خرج(حقوقی که بر اوست پرداخت کند) وبرنامه ای که بتواند تا حد ممکن این دو را باهم تنظیم کند بهترین برنامه ها است.
دین اسلام هر چند کار کردن و حق مالکیت را بر زن ممنوع نساخته است اما کسب درامد و نفقه ی خود و خانواده را دادن به عنوان وظیفه ی زن نشناخته است و این امر را وظیفه ی مرد قرار داده است زیرا توانایی ها و ظرفیتهای زن در این زمینه همانند مرد نیست و این یعنی یک حق مالی دائمی برای زن ویک خرج دائمی برای مرد .پس اگر ما از این زاویه به قضیه ی حقوق مالی زن بنگریم در می یابیم که نصف بودن ارث نوعی توازن بین دخل و خرج است و مطمئنا حقوق مالی کلی که برای زن در نظر گرفته شده کمتر نمی باشد و نصف بردن ارث عین عدالت است.
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:عنکبوت«چهارشنبه20شهريور1387ساعت 9:52:54»

السلام عليکم و رحمت الله و برکاته برادر خلفان اميدوارم حالت خوب بشت يکتا وبلاگ امزده که اينجا ما بي کيسي توهين ناکنيم فقط طنز اگه هم وا کيسي مواست شوخي بوکونيم اول اه خوش اجازه اگيريم خوب کامنت اولم زياد خش نهن ولي بعديوون بختر شکونوم

پاسخ مدير سايت:و عليکم السلام و رحمت الله وبرکاته انشالله که نماز روزه هايت قبول باشد عنکبوت جان اسم جالبي را انتخاب کرده اي ميداني که نام يکي از سوره هاي قرآن مجيد هم عنکبوت است اما در باب عنکبوت گفتني ها زياد است انشالله دفعه بعد که...«چهارشنبه20شهريور1387ساعت 9:57:40»

نام:s@lma«چهارشنبه20شهريور1387ساعت 12:24:51»

سلام.اگر براتون مقدوره راجع به آيه اي از قرآن كريم كه كتك زدن زن توسط شوهر مجاز دانسته شده اطلاعات كاملي به من بدين.ممنون.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.به قسمت آرشيو اين وبلاگ مراجعه نماييد قبلا مطلبي در اينباره نوشته شده است.«جمعه22شهريور1387ساعت 6:56:7»

نام:فرح«يکشنبه24شهريور1387ساعت 7:0:29»

نوبت به ارث و ميراث ميرسه ميگن حق مرد دو برابر زنه ولي ميگن بهشت زير پاي مادران است چون حقشون بيشتره

پاسخ مدير سايت:به مورد خوبي اشاره نموديد که در اين مورد حق زن بر مرد پيشي مي گيرد.«دوشنبه25شهريور1387ساعت 8:10:49»

نام:سيدجلال«سه شنبه26شهريور1387ساعت 5:52:0»

سلام
قابل توجه خواهران فمنيست.
آپم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.همين الان ...«جمعه29شهريور1387ساعت 9:7:1»

نام:فرح«جمعه29شهريور1387ساعت 15:15:48»

يعني زنان از مردان بهتر اند

پاسخ مدير سايت:إن اکرمکم عند الله أتقاکم......مطلب "برتري جنسيتي=برتري نژادي " را مطالعه نماييد.«يکشنبه31شهريور1387ساعت 3:41:8»

نام:کنگی«دوشنبه1مهر1387ساعت 23:25:51»

سلام خلفان جان
حتما مطلب آخر كودي تلخو هم تاييد ميكني؟!
نميخواهي در مورد لينكش تجديد نظر كني؟فكر كنم امام بخاري (رح)ارزش آن را داشته باشه

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.مطمئنا اشتباهاتي در فقه برخي مطالب روايات برايش بوجود آمده که باعث شده اينچنين به احاديث بتازد وهمچون موضعي بگيرد.ولي در خلال مطالب وي نکات مفيد و قابل توجهي براي معلمان اسلامي وجود دارد و مهمترين آنها به نظرم اينست که معظم علماي ديني اهل سنت احاديث را جداي از قرآن به صحنه مي آورند وبدين ترتيب حکمهايي صادر مي کنند که هر صاحب خردي که با چشمان بسته ي تقدس به آنها ننگرد ايراداتشان را دريافته واعتراض مي کند اما اگر احاديث را منبعي مستقل ندانند و در جهت تبيين قرآن فهم کنند (ونزلنا عليک الذکر لتبين لناس مانزل اليهم ...)و همان قدر که در صحت و سقم اسناد کار شده ،به فقه احاديث با توجه به قرآن بپردازند اين ايرادات حل مي شود.متاسفانه در جامعه ي ما کساني وجود دارند که گمان مي کننداحاديث نياز به تعقل و تفقه در آن نيست و هرگاه در مورد متن حديثي مباحثه کني تو را متهم مي دانند در حالي که قرآن نسبت به خودش از ما درخواست تعقل و تدبر مي نمايد.اما در مقابل هم علمايي همچون شيخ عبدالکريم محمدي-که تابحال شخصيتي علمي همچون وي نيافته ام- وجود دارند که اگر همچون افرادي بجاي مطلب دادن به وبلاگ نچندان شناخته شده ي خودشان و منتظر جواب ماندن از سوي وي در وبلاگشان، بروند و در جلساتي خصوصي و مباحثه اي با ايشان سخن گويند، نتايج بهتري مي گيرند ، همچنين قرار نيست همينکه شخصيتي بنام ناصر پور پيرار-بنده هنوز شناختي نسبت به وي ندارم-سخني گفت اين بزرگان با خبر شوند و فورا فتوا دهند و با موضع گيري در مقابلشان برايشان تبليغات راه بيندازند وشايد هم سخنان وي ارزش پاسخگويي نداشته: مثلا اين قول که"ايران تا چهار صد سال پيش بياباني خالي از سكنه بوده است"ديگر قابليت جوابگويي از جانب ايشان نداردـــــ واما نکاتي که دوست دارم در دو مطلب اخير کودي تلخو به آن پاسخي در حد فهم خود دهم:1-"نوم الصائم عبادة ، وسكوته تسبيح ، ودعاؤه مستجاب ، وعمله متقبل"حديثي ضعيف است که در صحيح بخاري و مسلم وجود ندارد و ارزش بحث کردن بر اين مطلب نيست 2- بحث اعتکاف در مسجد بايد دقت و تفقه شود که پيامبر خدا صلي الله عليه و سلم در چه شرايطي بوده است(در موقعيت فرماندهي و بگونه اي که اگر در مسجد مي ماند نه تنها وظايفش نسبت به جامعه تعطيل نمي گشت بلکه بهتر انجام مي گرفت و دسترسي جامعه به ايشان بيشتر بود) و هر کس در آن شرايط واقع شود که خدشه اي به وظايفش در فبال جامعه وارد نشود بسيار پسنديده است که معتکف شود اما هرگز پيامبر از يارانش در خواست ننموده است که در مسجد معتکف شوند وجامعه از حرکت باز ايستد.3-شايد پاسخ به اينکه "قديمي ترين مسجد ايران مربوط به قرن پنجم است " اين باشد که از اين قرن بدعت مجلل سازي مساجد رواج يافته و قبل از آن مساجد بصورت ساده بوده بنابر اين آثاري از آنها باقي نمانده و صورت درست جمله اين باشد که"قديمي ترين آثار مساجد ايران مربوط به قرن پنجم است ".............در مورد برداشتن لينک کودي تلخو هم : تا وقتي که اين وبلاگ به هتک حرمت به شخصيتها و سخنان رکيک گويي نپردازد برداشته نمي شود و تخته کردن بر درب سخن و افکار کار فرعونيان است بهتر است مطلب الذين يستمعون القول... در وبلاگم را بار ديگر مطالعه فرماييد.«پنجشنبه4مهر1387ساعت 5:27:1»

نام:s@lma«پنجشنبه4مهر1387ساعت 14:52:18»

با سلام مجدد خدمت برادر گرامي.اگر امكانش هست آيه ي زير رو برام به تفصيل شرح بدين و بگين منظور از درجه چي هست:
«و للرجال عليهن درجه»(سوره بقره/ايه228)

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.مطلب "برتري جنسيتي=برتري نژادي" را مطالعه فرماييد ، اگر نياز به توضيحات بيشتر بود بفرماييد.«جمعه5مهر1387ساعت 17:58:48»

نام:s@lma«جمعه5مهر1387ساعت 22:16:50»

سلام
جاي ديگه هم درجه به اين معني به كار رفته؟اين تعبير از درجه (اختيار فسخ عقد)منبعش چي هست ؟ اين معني (مردان را بر زنان برتري است.منظور درجه و منزلت سرپرستي و مراقبت از ايشان است)كه در تفسير نور ذكر شده را شما رد ميكنيد؟!!!!!!!!!

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.درست است ،درجه به معناي مراتب و برتري مي باشد اما بايد توجه کنيم که در هر موضوع معناي مقصود از آن طبق همان موضوع مي شود مثلا در موضوع طلاق درجه براي مرد مي باشد و مقصود از آن اختيار فسخ عقد است ولي در موضوع احترام به والدين درجه براي زن مي باشد که حقوق بالاتري دارد و در امور زندگي دنيوي مقصود از درجه توانايي هاي مالي و قدرت ظاهري مي باشد چنانکه در دو آيه ي :هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَةُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (32زخرف) و وَهُوَ الَّذِي جَعَلَکُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَکُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَکُمْ فِي مَا آَتَاکم...(165انعام) آمده است و در مبحث اخروي و بهشت درجه مقام و منزلتهاي بهشتيان مي باشد که بر طبق تقواي افراد داده مي شود. پس معناي کلمات عام را نبايد از موضوع وارد شده اش قيچي نماييم و بر آن مانور دهيم ،بلکه بايد به مبحثي که در آن وارد شده توجه کنيم .متأسفانه قيچي نمودن کلام و کلمات از موضوع و سوء استفاده و برآوردن اغراض خود از آن چيزي است که همواره از آن استفاده نموده اند وحتي قرآن را نيز وسيله اي براي اين کار قرار داده اند.پس (اختيار فسخ عقد)که بنده تفسير نمودم از سياق آيات و رعايت اين اصول تفسيري دريافت مي شود ودر اين موضوع اين معنا مي دهد.ضمنا بنده هيچ تفسيري را مقتدي خود قرار نداده ام و با رعايت اصول تفسير ،مطالب را ارائه مي دهم که شايد در اين راستا حتي با هيچ کتاب تفسيري هم مطابق نباشد.«شنبه6مهر1387ساعت 8:28:49»

نام:آسمان آبی«جمعه19مهر1387ساعت 11:44:48»

سلام وبلاگ خيلي خوبي دارين بهتون تبريك ميگم.و جواب خيلي از سوالاتم گرفتم.اما اگه خانواده دختر فقير اما خانواده پسر پولدار باشه بازم پسر دو برابر ارث مي بره؟؟

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.مطمئنا برنامه و قوانين کلي نمي تواند تمامي استثناها و موارد را پاسخگو باشد و پاسخگوي غالب و اکثريت است.در اينگونه موارد بايد برادران نسبت به توجه و رعايت خواهر خود کوتاهي ننمايند واين امر از طريق سفارشات ديگر اسلام مبتني بر رعايت خويشاوندي مرتفع مي شود.«شنبه20مهر1387ساعت 21:58:12»

نام:سید جلال«دوشنبه29مهر1387ساعت 23:47:12»

سلام
از بحث خوب و تحليل و تفسير دقيقت ممنون.
بابت حضور دانشمند كم نظير جناب شيخ عبدالعزيز افراز به شما و همه مردم لنگه تبريك مي گويم. اميدوارم بتوانيد از محضرش حسن استفاده را ببريد.
با يك پست و كامنتهاي يك آدم كوردل به روزم.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.«پنجشنبه2آبان1387ساعت 1:29:20»

نام:یارچغلو«يکشنبه19آبان1387ساعت 18:41:50»

سلام اقاي نصيحت كن
اگر در ارث حق زن و مرد يكي باشد چه پيش مي آيد؟
و به چه علت در بيشتر اديانها حق وراثت برابرست

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.قسط و داد در مسئله از بين مي رود زيرا از طرفي تمامي بارهاي مالي بر دوش مرد قرار داده شده و از طرفي هيچ تفاضلي براي جبران آن در نظر گرفته نشده.اگر قابل قبول باشد که زن هم همانند مرد بار مالي خانواده را بر دوش بکشد آنگاه اين تساوي وجهه اي از نظر عقلي مي يابد.ـ.کدام اديان؟ مستدل و دقيق عرض نماييد تا پاسخگويي شود.«دوشنبه20آبان1387ساعت 8:50:26»

نام:یارچغلو«چهارشنبه22آبان1387ساعت 18:30:23»

دورود
در اين زمانه هم مرد كار ميكند هم زن جفتشون هم ماليات پرداخت ميكنند .چه جور قسط و داد از بين ميرود به نظر من اينجا حق زن....

پاسخ مدير سايت:ماليات ربطي به بحث ما ندارد، ضمنا اگر مرد و زن هر دو در خانواده کار کنند مرد بايد از درامدش نفقه ي کل خانواده - حتي زنش اگر کار مي کند هم- بدهد اما زن مي تواند تمام درامدش را نگه دارد براي خودش و حتي خرج خودش دادن هم بر او لازم نيست ومرد حق ندارد کوچکترين درخواست مالي از زنش بنمايد.آيا باز هم در حق زن....«پنجشنبه23آبان1387ساعت 7:27:17»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=5+2
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
آمريکا(25)
بازديدامروز:276
بازديدديروز:317
بازديدهفته قبل:3002
بازديدكل:324515