امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
دخالتهاي بيگانگان در خانواده
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
6فروردين1397ساعت 9:23:48
ورودمديريت:
نام:
رمز:

همترازی دز انتخاب همسر«شنبه10اسفند1387»تعداد بازديد:825
وَلَا تَنْکِحُوا الْمُشْرِکَاتِ حَتَّى یُؤْمِنَّ وَلَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکَةٍ وَلَوْ أَعْجَبَتْکُمْ وَلَا تُنْکِحُوا الْمُشْرِکِینَ حَتَّى یُؤْمِنُوا وَلَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَیْرٌ مِنْ مُشْرِکٍ وَلَوْ أَعْجَبَکُمْ ...(221بقرة)
و با زنان مشرک ازدواج مکنید تا ایمان بیاورند قطعا کنیز با ایمان بهتر از زن مشرک است هر چند [زیبایى] او شما را به شگفت آورد و به مردان مشرک زن مدهید تا ایمان بیاورند قطعا برده با ایمان بهتر از مرد آزاد مشرک است هر چند شما را به شگفت آورد...
وَإِذْ تَقُولُ لِلَّذِی أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَأَنْعَمْتَ عَلَیْهِ أَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَتَخْشَى النَّاسَ وَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَاهُ فَلَمَّا قَضَى زَیْدٌ مِنْهَا وَطَرًا... (37احزاب)
و آنگاه که به کسى که خدا بر او نعمت ارزانى داشته بود و تو [نیز] به او نعمت داده بودى مى‏گفتى همسرت را پیش خود نگاه دار و از خدا پروا بدار و آنچه را که خدا آشکارکننده آن بود در دل خود نهان مى‏کردى و از مردم مى‏ترسیدى با آنکه خدا سزاوارتر بود که از او بترسى پس چون زید آن زن را ترک گفت وى را به نکاح تو درآوردیم...
شاید در پست قبلی این سوال مطرح شود که منظور از شناخت چیست و دو خواستگار چه مواردی را در نظر گیرند؟ البته پرداختن به این سوال در جامعه ی ما-خصوصا مردان- که تنها ملاکشان رنگ پوست و غریزه ی جنسی است خالی از فایده نیست.
یکی از مواردی که قبل از انتخاب همسر باید به آن توجه نمود همتراز بودن همسر است که بالاترین نوع همترازی در نظریات و اعتقادات است و قرآن کریم به آن پرداخته و از ازدواج موحّد با مشرک نهی نموده است و پایینترین آن نسب می باشد که می توان گفت با تصریح به جدا شدن زید از همسرش ـ با بالا گرفتن ناسازگاری به علت عدم کفائت خانوادگی ـ ،به پایینترین مورد همترازی و کفائت اشاره نموده است ، زیرا زمانی که به حد بالا و پایین چیزی توجه شود تمامی موارد در نظر می باشد.
در این پست می خواهیم به چند مورد از همترازی برای انتخاب همسر اشاره نماییم و بیان اضافات و تفاصیل و مشکلاتی که از عدم توجه به این مبحث پیش می آید و راهکارهایش را به همکاری و نظرات شما واگذار کنیم.
چند مورد از همترازی که جالب است مورد توجه قرار گیرد:
-همترازی در اعتقادات
-همتزازی در سطح سواد
-همترازی در قدرت فهم و تعقل
-همترازی در سلامت جسمی
-همترازی در شهر یا روستا نشینی
-همترازی در گویش
-همترازی در سطح انتظارات اقتصادی
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:فریدون«پنجشنبه15اسفند1387ساعت 9:13:0»

با سلام
در پست قبلي خلفان مطلبي در پايان نوشته اش مطرح کرده بود و اين پست ادامه همان ديدگاه است در پست قبلي مي نويسد : " اما بايد در اين مورد دقت نمود که به سمت افراط نيز پيش نرود و ارتباط قبل از عقد ازدواج ،ارتباطي افسار گسيخته و همراه خلوت نمودن و بدور از کنترل خانواده نشود زيرا خطر و معضلات اينطرف قضيه بسيار بيشتر از آنطرف است و زمينه ي گناهي بسيار عظيم و وحشتناک است. "
اگر از زاويه ديگر به اين نگراني نگاهي بيندازيم عاقلانه آن خواهد بود که کماکان مانع از مصاحبت و مراودت دختر و پسر با همديگر بشويم تا زمينه آلودگي به گناه عظيم و وحشتناک فراهم نشود ، شايد نويسنده بگويد من تاکيد کرده ام " ارتباطي افسار گسيخته و همراه خلوت نمودن و بدور از کنترل خانواده "
واقعيت اين است که جامعه ما در حال پوست اندازي و دگرديسي است ، اين حرکت مدتهاست که آغاز شده و به نظر نمي رسد فشارها چه از بالا ( حکومت ) و چه در بدنه جامعه ( سنتهاي اجتماعي ) بتواند جلو آنرا بگيرد ، دليل روشن آن ناهمگوني و عدم رشد متوازنِ ساختارِ فرهنگي با تغييرات زيربنايي جامعه است . آنچه ما بايد به آن اميدوارباشيم تلاش خانواده ها و فعالين فرهنگي همراه با تشکلها و جمعيتها با نگاه روشنتر و همدلي بيشتر با جوانان است ، تا بتواند آسيب پذيريهاي گريز ناپذير را کمتر کنند . آنهايي که بايد مورد توجه قرار گيرند جوانان هستند ، جواناني که با برخورداري از تکنولوژي رو به پيشرفت در جهان امروز ، روز به روز فاصله شان از نظر فکري نه فقط با با پدرانشان ( مادر و پدر ) که حتي با کمتر از ده سال بزرگتر از آنها هم بيشتر مي شود .
و اما در ارتباط با همترازي بين کسانيکه ميخواهند زندگي مشترک تشکيل دهند ، نه بصورت کليشه اي که در چارچوب ديدگاههاي مشترک قطعا مورد مجادله و مباحثه قرار مي گيرد . اما تاکيد بر بسياري از مسائل در همترازي به عنوان پيش شرط ، بر پيچيدگي موضوع ازدواج خواهد افزود ، در شهر خودمان نگاهي گذرا حتي بيش از سي سال قبل از اين ، نشان از شکستگي چنين ديدگاههايي بوده است . از همترازيهايي که خلفان نام برده است بخشي از آنها با ديدگاه اصلي طرح مسئله مغايرت دارد ، همترازي عنصري طبقاتي است که نگاه حيرت انگيز و درد آور تقسيم اجتماع در قالب کاست زنده مي کند . در حاليکه شناخت و همفکري ( درک متقابل ) بر پايه عينيتها و آرزوهاي دو طرف شکل مي گيرد ، چه بسا در حين مجادله افکارها سايش پيدا کنند و زميني شوند يعني طرفين به نظرات مشترک و جديدي برسند . وقتي ما صحبت از شهر کنگ و منطقه شناخته شده مي کنيم کافري بالفطره وجود ندارد که بخواهيم از آن واهمه اي داشته باشيم ، تضارب آراء و گرايشهاي فکري افراد و اختلاف نظر داشتن با بخش ديگري از جامعه چنين هشداري را بر نمي تابد ، و اما سواد ، درک و فهم ، سلامت جنسي ، روستايي و يا شهري بودن ، انتظارات اقتصادي و همترازي در گويش ( هرچند همه آنها در يک قالب به نام همترازي نمي گنجند ) به هيچ وجه عناصر فريب دهنده نيستند ، قطعا با شناخت نسبي در بسياري از موارد بالا ، در اولين ملاقاتها و چه بسا قبل از آن براي طرفين اين مسائل روشن شده است ، بحث خانواده ها آنجا که تعلقات نَسَبي و توان اقتصادي خانواده ها بر عوامل مهم ديگر برتري يافته است ، نتيجه دردناکي داشته و عوارض بدي نصيب چنين پيوندهايي ساخته است .
تا فرصتي ديگر

پاسخ مدير سايت:با عرض تشکر از جناب فريدون....اگر به واقعيات و اکثريت جامعه ي شهر خودمان دقت کنيم ، شايد مجبور باشيم در عمل تا حدودي هنوز به همان کنترل مصاحبت و مراودت ، مخالف خواسته ي قلبيمان ،حق دهيم ، وقتي مي بينيم اکثريت مردان جامعه در مواجهه با زن چيزي جز خواسته ي جنسي خود را نمي شناسند و در اولين رابطه ي خود مي خواهند هواي جنسي خود را براورده سازند ، وقتي فکر مي کنم با همان هايي مواجه هستيم ،که در مدارس راهنمايي بيش از 70 درصدشان لواط و کارهاي منافي عفت ديگر انجام مي دادند وقتي مي شنويم در بردن داماد به خانه ي عروس ، حتي از بزرگ جسمان چه انجام مي گيرد وقتي مي شنويم در چند کيلومتري شهرمان ، جواناني مردي را به درختي بسته و همسرش را براي تجاوز خود مي برند و ده ها موارد ديگر ، نا خواسته تن به منفعل شدن مي دهيم. چه زيبا نوشته اي "واقعيت اينست که جامعه در حال پوست اندازي است" اميدواريم که اين بشارت هرچه زودتر تحقق يابد ، و همراه با تحقق اين فرهنگ سازي ها ، فرهنگ تعامل و مراودت نيز رو به پيشرفت نمايد، منتها آنچه بايد دقت نمود آنست که هر دو فرهنگ همگام با هم پيش روند و دارو و برداشتن رژيم غذايي اعمال شده بر اين جامعه ي مريض ، به تناسب بهبود حالش پيش رود ، وگرنه بار ديگر امراض تشديد مي يابند و آن که در جهت درمان و به حالت سلامت رساندن جامعه قدم برمي داشت ، متهم ، به افساد مي گردد...راجع به همترازي هم مقصود بنده ، ترويج طبقاتي يا قطعي بودن موارد مذکور نيست و خوشحال مي شوم اگر تک تک موارد مورد کنکاش قرار گرفته وکارايي آنها به صورت منطقي ،اصلاح يا رد شود، آنچه مورد نظر است اينست که هرچه تفاهم در زندگي بيشتر باشد زندگي موفقتر خواهد شد ، حال چه اين تفاهم از قبل موجود باشد و چه با مراودت و ارتباط حاصل شود.«پنجشنبه15اسفند1387ساعت 9:49:2»

نام:لاری«جمعه16اسفند1387ساعت 12:51:51»

سلام
دست مريزاد
بيشتر يا همه مشكلات خودساخته بشر ناشي از واقعيت وجودي ناهمترازي ها در رمين است و شما با ديدگاهي قرآني به درستي به برخي از ناهمترازي هاي مشكل ساز در يكي از مهمترين موارد اجتماعي اشاره نموده ايد. راه برونرفت از اين مشكلات هم باز همانگونه كه به درستي اشاره كرده ايد توجه به واقعيت وجودي آنها و يافتن راه حل با تكيه بر بينش رياضي است.

نام:لاری«يکشنبه25اسفند1387ساعت 7:54:10»

سلام
با بهترين شادباش هاي نوروزي
و پاياني خوش بر سال 87 همراه با سخني از سعدي بزرگ:
يكي سيرت نيكمردان شنو
اگر نيكبختي و مردانه رو
كه شبلي ز حانوت گندم فروش
به ده برد انبان گندم به دوش
نگه كرد و موري در آن غله ديد
كه سر گشته هر گوشه اي مي دويد
ز رحمت بر او شب نيارست خفت
به ماواي خود بازش آورد و گفت
مروت نباشد كه اين مور ريش
پراكنده گردانم از جاي خويش
درون پراكندگان جمع دار
كه جمعيت باشد از روزگار
چه خوش گفت فردوسي پاكزاد
كه رحمت بر آن تربت پاك باد
ميازار موري كه دانه كش است
كه جان دارد و جان شيرين خوش است
سياه اندرون باشد و سنگ دل
كه خواهد كه موري شود تنگدل
مزن بر سر ناتوان دست زور
كه روزي به پايش در افتي چو مور
درون فروماندگان شاد كن
ز روز فروماندگي ياد كن
نبخشود بر حال پروانه شمع
نگه كن كه چون سوخت در پيش جمع
گرفتم ز تو ناتوان تر بسي است
توانا تر از تو هم آخر كسي است
ببخش اي پسر كآدميزاد صيد
باحسان توان كرد و، وحشي به قيد
عدو را به الطاف گردن ببند
كه نتوان بريدن به تيغ اين كمند
چو دشمن كرم بيند و لطف و جود
نيابد دگر خبث از او در وجود
مكن بد كه بد بيني از يار نيك
نرويد ز تخم بدي بار نيك
چو با دوست دشخوار گيري و تنگ
نخواهد كه بيند ترا نقش و رنگ
وگر خواجه با دشمنان نيكخو است
بسي بر نيايد كه گردند دوست.
با آرزوي سالي بهتر، از تحمل حضورم در وبلاگ بسيار با ارزش تان سپاسگزارم.

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام. آرزوي سلامت و شادكامي براي شمادارم. هر روزتان نوروز باد.
«يکشنبه25اسفند1387ساعت 9:48:8»

نام:پدربزرگ«شنبه1فروردين1388ساعت 9:25:30»

فرخنده باد برهمگان مقدم بهار
سالي پر نشاط و پر بار براي شما آرزومندم

پاسخ مدير سايت:دلتان هميشه بهاري باد. از حضور شما خوشحال گشتم.«يکشنبه2فروردين1388ساعت 9:37:22»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=1+2
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
آلمان(1)
آمريکا(22)
بازديدامروز:468
بازديدديروز:501
بازديدهفته قبل:3079
بازديدكل:343178