امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
تآملي بر ابتىاي سوره روم
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
1آبان1397ساعت 11:52:55
ورودمديريت:
نام:
رمز:

انحصار خواستگاری برای مردان«چهارشنبه4دي1387»تعداد بازديد:848
قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ ?26? قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَى ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَى أَنْ تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ....)27قصص)

یکى از آن دو دختر گفت اى پدر! او (موسی) را استخدام کن چرا که بهترین کسى است که استخدام مى‏کنى هم نیرومند وهم قابل اعتماد است (26) شعیب گفت من مى‏خواهم یکى از این دو دختر خود را به نکاح تو در آورم به این [شرط] که هشت‏سال براى من کار کنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختیار با تو است و نمى‏خواهم بر تو سخت گیرم و مرا ان شاء الله از درستکاران خواهى یافت (27)

...فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ یَنْکِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَیْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ ذَلِکَ یُوعَظُ بِهِ مَنْ کَانَ مِنْکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآَخِرِ ذَلِکُمْ أَزْکَى لَکُمْ وَأَطْهَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (232)بقره

...آنان را از ازدواج با همسران خود چنانچه بخوبى با یکدیگر راضی باشند در تنگنا قرار ندهید هر کس از شما به خدا و روز قیامت ایمان دارد به این پند داده مى‏شود و این امر براى شما پربرکت‏تر و پاکیزه‏تر است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید (232)

...وَامْرَأَةً مُؤْمِنَةً إِنْ وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِیِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِیُّ أَنْ یَسْتَنْکِحَهَا ....(50) احزاب

...و زن مؤمنى که خود را [داوطلبانه] به پیامبر ببخشد در صورتى که پیامبر بخواهد با او ازدواج نماید...

مطرح نمودن پیشنهاد ازدواج از سوی زن و رضایت طرفین ، نه تنها از نظر شرعی اشکالی ندارد بلکه اشاراتی در این موارد وارد شده است که از بارزترین آنها در قرآن، آیاتی است که در ابتدا ذکر شده است و همچنین آثار صحیح نشان می دهد که در عصر نبوی هم این امر قباحت یا ممنوعیتی نداشته است که برای مثال دو اثر صحیح را در اینجا ذکر می نمایم:

1-هنگامی که حفصه دختر عمر بن خطاب رضی الله عنه بیوه گشت ، عمر ، عثمان را ملاقات نموده و به او گفت : اگر می خواهی حفصه ، دختر عمر را به ازدواجت درمی آورم.عثمان مهلت می خواهد وپس از چند روز پاسخ منفی می دهد. پس از آن به ملاقات ابوبکر رفته و همانطور پیشنهاد ازدواج با دخترش می دهد.ابوبکر هیچ پاسخی به او نمی دهد و عمر از این برخورد او ناراحت می شود. پس از گذشت چند روز ،پیامبر خدا (ص) به خواستگاری او آمده و با پیامبر خدا ازدواج می نماید.ابوبکر نزد عمر می رود و علت سکوت خود را خبر داشتن از قصد رسول خدا برای این ازدواج و عدم افشای راز او ذکر می نماید تا ناراحتی وی رفع شود.(صحیح بخاری)

2-روزی پیامبر خدا (ص) ویارانش نشسته بودند ، زنی آمده و خود را برای ازدواج نمودن با پیامبر خدا (ص) معرفی می نمایند ، پیامبر خدا نگاهی به وی نمود و پاسخی ندادند.آن زن همانجا ایستاده بودند تا اینکه یکی از یاران او که متوجه شد پیامبر قصد ازدواج با این زن ندارند ، تمایل خود را به ازدواج نمودن با وی اعلام می نماید و پس با رضایت و تعیین مهریه در همان مجلس این دو به ازدواج یکدیگر درآمدند.(صحیح بخاری)

پس از لحاظ شرعی هیچ ایراد یا قباحتی ندارد که پیشنهاد ازدواج با مردی مناسب از جانب زن مطرح شود چه این پیشنهاد پذیرفته شود و چه رد شود.

اما آنچه می خواهیم در این پست با همت نظرات شما به آن پرداخته شود اینست که انحصار خواستگاری برای مرد یا شکسته شدن این انحصار چه معضلات و یا مزایایی برای مسئله ی ازدواج وتشکیل خانواده دارد و چرا جامعه به سویی رفته که این امتیاز به انحصار مردان در آمده و برای زنان قباحت تلقی می شود؟
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:فریدون«چهارشنبه4دي1387ساعت 10:36:31»

با سلام

بطور کلي فرهنگ جامعه از دو عامل تغذيه مي کند ، اولين عامل آداب و رسوم گذشته که به آن سنتها مي گوييم ( آنچه گذشتگان انجام داده اند ) . دومين عامل سطح دانش افراد جامعه ( سواد خواندن و نوشتن اولين گام آن است ) مي باشد ، رابطه اين دو نسبت به همديگر معکوس است يعني هرچقدر دانش مردم جامعه بالاتر برود به همان نسبت جاي سنت تجدد مي گيرد . ( با قبول اينکه دانش علمي همان دانش اجتماعي نيست ) ولي سواد خواندن و نوشتن ( محو بيسوادي ) گامي مهم در کسب دانش اجتماعي است .

به نظر مي رسد فرهنگ شهر ما تحت تاثير کشورهاي مجاور که مردان ، بيشتر به آنجاها مسافرت مي کرده اند قرار گرفته است ، با وجود اين بخاطر ارتباطات کم گذشته و پراکندگي جمعيت در منطقه ، تقابل فرهنگي صورت نمي گرفته است . بدون شک پذيرش حق زن براي خواستگاري از مرد دلخواهش به سادگي امکان پذير نيست ، صرفنظر از عوامل ديگر که در آينده به آنها خواهيم پرداخت بزرگترين سد فراراه ، نابرابري جنسي و نگاهي ناعادلانه جنسيتي است ، تا زمانيکه دروجه غالب ، مرد نان آور خانواده و زن محبوس در پستويي بنام آشپزخانه هست ( حتي كارهايي كه براي كمك به رفع نيازمنديهاي خانواده مي كند به حساب نمي آيد )، تا زمانيکه زن براي خرج روزانه چشمش به جيب مرد هست ، تا زمانيکه مرد قدرت بلامنازع خانواده است و کسي حق ندارد حرفي روي حرف او بزند و تا زمانيکه مردها در کليت آن برابري حقوق انساني نپذيرفته اند ، تحقق اين مهم به کندي صورت خواهد گرفت .

شايد الان مشکل اساسي ازدواج در شهر ما کمتر اين باشد بدون شک تحولات کيفي مرهون تغييرات کمي است و ايجاد تغغيرات کمي نيازمند زمان است ، اگر بشود در گام اول قبح اين عمل به زير سئوال ببريم قدم مهمي برداشته شده است . همانطور که به درستي اشاره کرده اي بررسي عوامل بر روي اولويتها نيست و من تاکيد مي کنم که تا تحقق اين مهم راه درازي در پيش رو است ، هنوز مشکلات اساسي تري وجود دارد که حل آنها ممکن تر و جاده صاف کن حل اين مشکل خواهند شد .

در مورد اين سئوال که " چرا جامعه به سويي رفته که اين امتياز به انحصار مردان در آمده و براي زنان قباحت تلقي مي شود؟ " اين مسئله هم مانند ده ها موارد ديگر قدرت اقتصادي برتر مردها و تبيين قوانين و عرف آنها را صاحب اين امتياز کرده است . و اما تغيير ساختارهاي فرهنگي در شروع معضلاتي ايجاد خواهد کرد ، تلاش و آماده سازي جامعه براي قبول و تغيير اين نگاه توسط روشنفکران ، خانواده ها و در جوامع دين سالار مبلغين و مروجين ديني ، ، آسيب پذيري را کمتر خواهد ساخت . ناگفته پيداست که در همين منطقه ما هر چند بصورت استثناها ، حدواسطي مشاهده مي شود ، اين حد واسط يعني قرار زندگي مشترک توسط دختر و پسر قبل از دخالت خانواده ها ، اميد است راهنماييهاي روشنفکران و فعالين زنان تحقق برابري حقوق انسانها را عملي سازد .

تا فرصتي ديگر ....

نام:خلفان«جمعه6دي1387ساعت 0:33:32»

با سلام و تشکر از عزيزاني که در اين مباحثه شرکت مي نمايند.
به نظر بنده منحصر شدن پيشنهاد ازدواج و انتخاب همسر مورد نظر به مردان در جامعه علل متعددي دارد از جمله:
1- نگريستن به ازدواج فقط از جنبه ي براوردن هواي جنسي
2- عوامل ديگر که باعث شده مردان مستعد ازدواج کمتر باشند .
3- آنچه براي ازدواج يک زن اهميت داده شده تنها اين بوده که با شخصي ازدواج کند و نفقه اش داده شود و شخصيت و اخلاق و دانش همسر که تعيين کننده ي هم کُفء بودن است وحتي در شرع اهميت داده شده ،مورد توجه نبوده است.
4- نگه داشتن غرور و تکبر خويش هر چند که نتيجه اش جلب منفعت نباشد.
و اما معضلاتي که ممکن است در جامعه از شکستن اين انحصار پيش آيد:
1- منت نهادن و طعنه زدن مرد به زن در طول زندگي.
2-کاسته شدن برخي حقوق مسلم زن بر مرد.
3-کم نظري نگريستن به زن اگر در پيشنهاد ازدواج به کسي ، رد شود.
البته باز هم تأکيد مي نمايم اين معضلات به نفس اين أمر بر نمي گردد بلکه به علت آمادگي فرهنگي نداشتن افرادجامعه موجب اين معضلات مي شود.
واما مزاياي اين أمر:
1-تحقق حقي از حقوق انساني(هر انساني حق دارد در راه انتخاب آينده وسرنوشت خود مؤثر باشد)
2-کاسته شدن مسئله ي عدم تمايل به تشکيل خانواده و تحريک افراد مستعد به تشکيل خانواده.
و اما در آخر هم اصلاحي مي نمايم بر قسمتي از نظر جناب فريدون، ايشان بيان نموده اند:(تا زمانيکه دروجه غالب ، مرد نان آور خانواده و ... تا زمانيکه زن براي خرج روزانه چشمش به جيب مرد هست...)شايد اين برداشت شود که مقصود برداشتن مسئوليت اقتصادي خانواده از دوش مرد باشد ،توجه نماييد دادن نفقه و مخارج مالي خانواده وظيفه ي مرد است و چيزي نيست که قابل برعکس نمودن باشد-مگر در موارد استثنايي که بازهم وظيفه زن نمي باشد- و با نقض آن مشکلي از مشکلات حل شود بلکه بايد ديدگاه موجود در اين قضيه اصلاح شود و مرد خود را روزي دهنده ي خانواده نداند و در دادن مخارج خانواده به گونه اي برخورد نکند که کرامت و بزرگواري زن وفرزندانش را زير پا گذارد بلکه بايد بداند که اين وظيفه اش است و چشمش کور بايد نفقه ي خانواده را بپردازد وحق هيچگونه منت گذاري برآنها هم ندارد و خدمات متقابل همسرش را هم دست کم نگيرد،و فکر نکند تأمين نمودن نياز مالي دال بر برتريش مي باشد.

نام:لاری«جمعه6دي1387ساعت 9:14:38»

سلامي
چو بوي خوش آشنائي
سعدي، به روزگاران دردي نشسته بر دل
بيرون نمي توان كرد الا به روزگاران.
همان گونه كه شما و جناب فريدون راست و درست نوشته ايد، درمان درد هاي كهنه را، اگر اراده اي بر درمان باشد، نيازمند گذشت روزگاران است و اكنون اين حس خوش به من دست داده است كه، به ياري خداوند، خردك شرري از خاكستر گرم آن اراده در طمع شعله بستن است.
اين درد را شمس تبريزي و مولانا هم داشته اند و شمس چه زيبا و شوخ آن را از زبان واعظ و صوفي ابن الوقت در برابر زنان سرافراز كه هركدام مسئوليت معيشت خويش را بر عهده دارند بيان مي دارد. مي خوانيم كه در آن دوره(هشتصد سال پيش) زنان بدون وابستگي معيشتي حق شركت فعال در مجامع عمومي و اظهار نظر و انتخاب در قبال مهم ترين رويداد زندگي خود داشته اند، و يكي از دغدغه هاي صاحب نظران و سخنرانان نيز بهبود بنيان خانواده به عنوان زيرساخت جامعه بوده است.
شمس بسيار محجوب است، كمتر در مجامع ظاهر مي شود و سخن مي گويد. گزيده گوست و بسيار مقطع و كوتاه و شايد از سر بي حوصلگي مي نويسد و در مقالات مختصرش مي گويد از بركات مولانا جلال الدين است هر كه از من كلمه اي مي شنود.
او در يكي ديگر از مقالاتش مي نويسد: هر قصه را مغزي هست. قصه را جهت آن مغز آورده اند، نه از بهر دفع ملالت! به صورت حكايت و طنز براي آن آورده اند تا آن "غرض" در آن بنمايند! دلم مي خواهد كه با تو شرح كنم! اما همين رمز مي گويم. خود بي ادبي است، پيش شما شرح گفتن.
جناب خلفان، با ابراز شادماني و سپاسگزاري از سعه صدر و بلند نظري شما، طنزي را، اگر حمل بر بي ادبي من نشود، از مقالات شمس در ادامه آورده ام كه به جوانب مختلف بحث هاي گذشته و اكنون ما پيوند مي خورد و باور دارم گاهي چاشني طنز، از خشكي گفتگوها مي كاهد و به درك بهتر آنها كمك مي كند. يكي از برداشت هاي من همان گونه كه واعظ به درستي در پايان گفته است، اين است كه، مردان چنان نازنين نيستند كه آنها را هر دو، سه و يا چهار مسلم شود. بخوانيم:
واعظي خلق را تحريص مي كرد بر زن خواستن و ازدواج كردن و احاديث مي گفت و زنان را تحريص مي كرد بر شوهر خواستن و آنكس كه زن دارد بر ميانجي كردن و سعي نمودن در پيوندها و احاديث مي گفت.
از بسياري كه گفت، يكي برخاست كه: الصوفي ابن الوقت! من مرد غريبم. مرا زني مي بايد.
واعظ رو به زنان كرد و گفت: ميان شما كسي هست كه رغبت كند به همسري اين مرد؟ گفتند كه هست. گفت برخيزد و پيشتر آيد. زني برخاست و پيشتر آمد. واعظ گفت رو باز كن تا ترا ببينند كه سنت اينست كه پيش از نكاح يكبار ببينند.
زن روباز كرد. واعظ گفت اي جوان بنگر. جوان گفت نگريستم. واعظ گفت شايسته هست؟ جوان گفت هست. واعظ گفت اي زن چه داري از مال دنيا؟ زن گفت خركي دارم سقائي كند و گاهي گندم به آسيا برد و هيزم كشد، اجرت آن به من دهند. واعظ گفت اين جوان مردم زاده مي نمايد و متميز، نتواند خر بندگي كردن (شغلي بوده است و كساني را مي گفته اند كه با خر باركشي مي كرده اند). ديگري هست؟ گفتند هست. همچنين پيش آمد، روي بنمود و جوان گفت پسنديده است. واعظ گفت از مال دنيا چه دارد؟ كسي گفت گاوي دارد، گاهي آب كشد، گاهي زمين شكافد، گاهي گردون كشد اجرت آن بدو رسد. واعظ گفت: اين جوان متميز است، نشايد گاوباني كند، ديگري هست؟ گفتند هست. گفت تا خود را بنمايد و بنمود. واعظ گفت از جهاز چه دارد؟ كسي گفت باغي دارد. واعظ روي به جوان كرد و گفت: اكنون ترا اختيار است از اين هر سه، آنكه موافق تر است قبول كن. آن جوان بن گوش خاريدن گرفت. واعظ گفت زود بگو كدام مي خواهي؟
جوان گفت: خواهم كه بر خر نشينم و گاو را پيش كنم و به سوي باغ روم!
واعظ گفت: آري ولي،
چنان نازنين نيستي كه ترا هر سه مسلم شود!
شاد باشيد.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.نقل حکايت زيبايت مايه ي مسرت است ومعاني درون آن عبرت.موفق باشيد.«جمعه6دي1387ساعت 10:0:5»

نام:سید جلال«پنجشنبه19دي1387ساعت 19:12:24»

سلام
اين موضوع متاسفانه در جامعه ما جا نيفتاده است. تصور کنيد دختري يا خانواده دختري از پسري خواستگاري كند ،بعد از ازدواج اگر دختر به هر رفتار بد پسر اعتراض كند، پسر مي گويد خودت خواستي.
ضمنا يك مثال بارز را فراموش كرده ايد. خواستگاري ام المومنين خديجه كبري (رض) از حضرت رسول (ص)

آپم

نام:دختر مجهول«پنجشنبه24بهمن1387ساعت 7:29:55»

به نظر من نيز زنان حق انتخاب دارند ولي در چنين جامعه اي كه هم پسران و هم دختران بي جنبه اند چنين پيشنهادي از جانب دختران كار درست و مطلوبي تلقي نمي شود و در صورتي درست است كه آن دختر به پسر مورد نظرش اطمينان كامل داشته باشد.
((شايد به خاطر اينكه شما يه پسر هستيد حرفهاي منو كه يه دخترم درك نكنيد))

پاسخ مدير سايت:درست مي فرماييد ، تا افراد درست نباشند ، راه درست كارساز نيست.«يکشنبه27بهمن1387ساعت 9:12:23»

نام:دختری تنها«پنجشنبه6فروردين1388ساعت 22:19:22»

سلام
مادختران سالهاي ابتداي جواني مان راصرف تحصيل كرديم واكنون كه به ازدواج نياز داريم تعداد پسران تحصيل كرده نسبت به دختران خيلي كمتر است وانها نيز مايلند با دختران كم سن وسال ازدواج كنند.
به نظر من پيشنهاد ازدواج از طرف دختر خيلي خوب است ولي چگونه مي توان پسري يافت كه لايق باشد؟
من دوست دارم بامردي مومن وپاك ازدواج كنم كه با هم به كمال برسيم ودر جهت شناخت خداوند متعال گام برداريم .
ولي ايا چنين مردي وجود دارد ؟اگر باشد حاضر است با من ازدواج كند؟اصلا چگونه ميتوان ميزان خلوص افراد را سنجيد؟
متشكرم

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام.جوابي نمي يابم كه به شما بدهم.متأسفانه اين مشكلاتي است كه واقعيت جامعه كنوني ماست و علاج آن هم به زودي ناممكن است و نياز به فرهنگ سازي در جامعه مردان و مدتي طولاني دارد و شايد تنها راه باقيمانده كنوني گذشتن از برخي معيارهاي خود در مورد زوج مناسب و تلاش براي رفع اين مشكل براي آيندگان باشد درست همانند كسي كه در فقر بسر مي برد و ناچاراً بايد از قسمتي خواسته هاي درست خود چشم پوشي نمايد..«شنبه8فروردين1388ساعت 5:19:3»

نام:Adolf Ammar«دوشنبه28بهمن1392ساعت 13:25:25»

به نظر من این که دخترا از پسرا خاستگاری کنن خیلی مقوله جالب و خوبی است اما هضم این قضیه برای جامعه ما راحت نیست البته ما باید به ناهنجاری های غیر اسلامی وعقلی "نه” بگیم وچیزی رو که اسلام جایز کرده رو به خاطر حرف مردم ناجایز جلوه ندیم من در جواب دختر تنها میگم اگر شما خودتون دختر با دین و ایمانی باشین همسری مثل خودتون گیرتون میاد یا اینکه رفتار مثبت و اخلاقتون روی همسرتون اثر میذاره(ادولف عمار)

پاسخ مدير سايت:درست است ؛ بايد به عرف جامعه هم توجه کرد ؛ متاسفانه در بسياری جوامع اگر دختر پيشنهاد ازدواج دهد و رد شود به عنوان کسر شأن و زشتی به حساب می آورند و بايد به اين هم توجه کنيم هرچند حقيقت اين نيست و همانطور که پسر پيشنهاد ازدواج می دهد و رد می شود و ايرادی ندارد برای دختر هم فرقی ندارد.«سه شنبه29بهمن1392ساعت 10:31:32»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=7+8
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
آلمان(2)
هلند(7)
آمريکا(19)
بازديدامروز:348
بازديدديروز:460
بازديدهفته قبل:3251
بازديدكل:428958