امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
دخالتهاي بيگانگان در خانواده
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
6فروردين1397ساعت 9:23:48
ورودمديريت:
نام:
رمز:

الذین یستمعون القول...(آزادی بیان)«چهارشنبه1فروردين1385»تعداد بازديد:779
بسم الله والصلاة والسلام علی رسوله ومن والاه.
قال الله تعالی:الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (18زمر)
خداوند در جایگاه گوش فرا دادن محدودیتی برای مخاطبانش قرار نمی دهد (الذین یستمعون القول : عموم اقوال)اما در مقام عمل انتخاب بهترین را سفارش میکند(فیتبعون احسنه) زیرا قرآن به فهم مخاطبانش احترام می گذارد وآنها را صاحب تشخیص می داند.
اما عده ای فکر می کنند باید اذهان انسانها محدود ومقلد گردد و وحق آزادی تفکر را نداشته باشند.
این گونه افراد چه برحق باشند وچه بر باطل ، این کارشان باطل است.
اشکالات انحصار طلبان فکری:
1- می ترسند که اگر انحصار نباشد باطل پیروز شود وآنها شکست خورند ومردم گمراه گردند.
در واقع اینها بر حقانیت راهشان شک دارند یا اینکه نظریات باطلی دارند که طبیعتاًمحکوم به شکست است.
2-اینها جامعه را سست وناتوان از مواجهه ومجادله با باطل بار می آورند ( همانند بدنی که به آن هیچ ویروسی وارد نشده و وهیچ پادتنی تولید نمی کند)
3-همه ی مردم را مانند خود ناتوان یا کمتر از خود می دانند واین عین تکبر است.
4- حق مسلم تشخیص که خداوند به انسانها داده است را از آنها سلب می کنند.
5- بر روش فرعونند که معتقد به انحصار فکری افراد و مدعی هدایت قومش بود:(قَالَ فِرْعَوْنُ مَا أُرِیکُمْ إِلَّا مَا أَرَى وَمَا أَهْدِیکُمْ إِلَّا سَبِیلَ الرَّشَادِ (29غافر))
دلائل احتمالی آنها:
ممکن است به این آیات استدلال کنندکه خداوند می فرماید:
وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آَیَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ وَإِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ (68انعام)
وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ (55قصص)
وَقَدْ نَزَّلَ عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آَیَاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ إِنَّکُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِینَ وَالْکَافِرِینَ فِی جَهَنَّمَ جَمِیعًا (140نساء) وبگویند در این آیات به رویگردانی وننشستن با مسخره کنندگان سفارش شده است پس به سخن همه ی افراد نباید گوش دهیم.
توجه کنیم که در تمامی این آیات رویگردانی، پس از شنیدن سخن و وارد شدن بحث به مسخره و توهین وخارج شدن از منطق می باشد:(وَإِذَا رَأَیْتَ الَّذِینَ یَخُوضُونَ فِی آَیَاتِنَا فَأَعْرِضْ-وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا - إِذَا سَمِعْتُمْ آَیَاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ ) پس در واقع الفاظ (رأیت{دیدی} و سمعوا{شنیدند} و سمعتم{شنیدید} )دراین آیات تاکیدی بر استماع آزاد و اتباع احسن است والفاظ (یخوضون{دربی منطقی فرو رفتن} و لغو{بیهوده} و یکفر{ پوشانده شد} ویستهزأ{موردمسخره قرارگرفت}) مشخص می کند که تنها توجه نکردن به سخنان بی منطق رواست زیرا روی نگرداندن ازکسی که بی منطق سخن می گوید ونشستن با مسخره کننده در واقع تاییدی بر عمل او و اتباع است.
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:سید جلال«سه شنبه7فروردين1386ساعت 5:39:47»

سلام اميدوارم هميشه و در همه حال موفق باشيد. تولد وبلاگ جديدتان مبارك

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام از اينکه به اين وبلاگ تشريف آورديد خوشحاليم.موفق ومؤيد باشيد.«سه شنبه7فروردين1386ساعت 9:29:59»

نام:محمد«سه شنبه14فروردين1386ساعت 18:15:25»

دوست عزيزهفته وحدت فقط يك شعارسياسيه من ازشماتعجب مي كنم كه تبريك مي گوييداين هفته فقط تفرقه است من هم مطلبي دروبلاگم بااين موضوع نگاشته ام سري به من بزنيدونظرخودرابيان كنيداماچراقسمت نظردهي آن راقفل كرده ايد

پاسخ مدير سايت:مطالب شما را خواندم.درست است که بايد زمينه هاي وحدت بيشتر ايجاد شوداما توجه داشته باشيد که وحدت به اين معنا نيست که بايد همگي بر يک نظر باشند چه بسانظر ما با برادرمان کاملا درتضاد باشد اما باهم متحد باشيم.به عنوان مثال روز عرفه من ويکي از دوستانم با هم بوديم در حالي که به نظر من آن روز عرفه بود وبه نظر او عيد ،وهرکدام هم دليل خاص خود را داشتيم درحالي که روزه گرفتن من از نظر او کاري حرام بود.آيا با اين شرايط ما بايد با هم به کشمکش وجنگ مي پرداختيم؟بين اهل تسنن واهل تشيع هم اينچنين است هر چند که اهل تسنن بعضي از اعمال اهل تشيع را قبول ندارند واهل تشيع هم بعضي از اعمال اهل تسنن را قبول ندارند ،حتي اگر اين قبول نداشتن اعمال همديگرهم به قول شما به مرز کفروشرک برسند ، باز هم وحدت جامعه لازم وضروري است.به وضعيت عراق توجه کنيم ، آيا اگر بجاي اينکه هر روز عده اي اهل سنت واهل تشيع با کمترين هزينه ي امريکا کشته شوند،قبلا زمينه هايي براي بالا بردن ظرفيت جامعه در همزيستي اين دو فرقه بوجود آمده بود وامروز با وجود اختلاف نظرشان يکپارچه در مقابل کفر مي ايستادند بهتر نبود؟توجه کنيم که چه بسا در گيريهايي وجود دارد که شکست خورده ي آن ميدان هردو گروهند . چنانکه در تاريخ آمده است که قبلا در اصفهان دو گروه اهل سنت(شافعيه وحنفيه) وجود داشتند وجنگ سختي بين آنها در مي گرفت عاقبت هر دو از آنجا برچيده شدند.پس حذر کنيم از اينکه روزي بيايد که آشوب ميان فرقه هاي اسلامي بسيار بگردد تا جايي که اهل کفر بين آنها داور شوند وبه مسلمانان اين را بقبو لانند که عامل اصلي اين همه خونريزي چيزي جز اسلام نيست ، پس دست از اسلام برداريد تا مشکلات حل شود!در حالي که اسلام با جنگ وآشوب داخلي کاملا مخالف است.پس عزيزان از وحدت حمايت کنيم هر چند به نظرتان يک شعار باشد چرا که اگر به کل امر خيري نرسيديم قرار نيست که تمامي آن را از دست بدهيم.تا جايي که مي توانيم در جامعه زمينه ي همزيستي را ايجاد کنيم هرچند بعضي حقوق ما ضايع شود ما بايد ما بايد راه اصلاح را بپيماييم.ضمنا اينکه شما هفته ي تفرقه ناميده ايد را علتش نمي دانم؟قسمت نظر دهي نيز قفل کرده ام چون اين مطلب را به قصد حذف کردن گذاشته ام.«چهارشنبه15فروردين1386ساعت 22:5:51»

نام:دیوان«يکشنبه19فروردين1386ساعت 21:47:10»

با سلام در تبليغ دين مبين اسلام موفق و مويد باشيد. خداوند توفيق عنايت كند كه را ه رهروان واقعي آنرا ادامه دهيم.

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام آرزوي موفقيت براي شما وهمه ي مسلمانان داريم.موفق ومويد باشيد.«دوشنبه20فروردين1386ساعت 1:24:58»

نام:احمد فنجاني«دوشنبه29بهمن1386ساعت 14:44:7»

مطالب بسيارزيباوقابل تامل است اميدوارم راه مقدس استادربيعي راباقاطعيت ادامه بدهيدموفق باشيددراه خدمت به اسلام

پاسخ مدير سايت:متشکرم.هنوز نسبت به استاد ربيعي اطلاعي ندارم.سعي مي کنم تفحص بنمايم.موفق باشيد.«سه شنبه30بهمن1386ساعت 17:58:11»

نام: قره داغلي«جمعه10اسفند1386ساعت 4:31:7»

مطلب نوشته شده عالي مي‏باشد. انصافا قلم صاف و بي آلايشي داريد. ادامه دهيد.

نام:شوگردكنگ«شنبه16شهريور1387ساعت 16:55:2»

سلام ازشماتشكرميكنم كه همه جوره به مردم خدمت ميكنيد من ازسايت شوگردكنگ هستم به من هم سربزنيدخوشحال ميشم ازاينكه توانستم يكباره ديگه به شماسربزنم خوشحال شدم باتشكر

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.وبلاگ را مشاهده نمودم.پس از شروع فعاليت شما باز هم خدمت خواهم رسيد.منتظرفعاليت هاي شما خواهيم ماند..«يکشنبه17شهريور1387ساعت 18:7:45»

نام:چوك كنگ «يکشنبه17شهريور1387ساعت 16:59:46»

سلام ملاخلفان شنيدم درمسجدساعتي بياناتي درموردمحرم نامحرم داشته ايداميدوارم اين زعفران هم حضورداشته دراون شب ازبيانات شمافيض برديم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.إن شاء الله همگان از قرآن مستفيض گرديم...ابتدا و انتهاي نظر شما کمي در تناقض است:ابتدايش (شنيدم...) دال بر عدم حضور شما در مجلس و انتهايش دال بر حضور شما است!؟«سه شنبه19شهريور1387ساعت 3:17:19»

نام:انسان«يکشنبه28مهر1387ساعت 21:43:36»

سلام چه خبر؟

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.چنانکه قبلا به عرض شما رساندم قلبها بدست خداست پس بهترين و موثرترين راه دعاي خير و خواستن از خدا است. شما نيز در اين راه اقدام نماييد خصوصا در نيمه شب به بعد دعا نماييد اميد است که مشکل حل شود.بنده شناختي ندارم که بتوانم اقدامي غير از اين نمايم.«يکشنبه28مهر1387ساعت 23:12:56»

نام:فراريان«دوشنبه31فروردين1388ساعت 11:59:31»

سلام عليكم. ازمطالب مفيد و مختصر شما خيلي استفاده كرده ام . موفق باشد. قال الله تعالي « ... لا تسمعوا لهذا القرآن والغوا فيه»

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام.برادر عزيز ؛آيه را خيلي بد قيچي كردي!«دوشنبه31فروردين1388ساعت 14:44:59»

نام:هدا«جمعه5تير1388ساعت 1:35:0»

سلام عليکم مدتي است که خواب مي بينم در مغازه ها هستم يا مسافرت مي روم و خريد مي کنم حتي يکي از دوستانم نيز خواب ديده که من در حال خريد کردن هستم من نتوانستم اين متن را براي شيخ ارسال كنم اگر ممكن است شما از ايشان بپرسيد و به من اطلاع دهيد .

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام.اگر مي خواهيد شيخ پاسخ دهد به سايت مدرسه http://www.sultanolama.com ارسال نماييد. در تابستان خودشان از همان جا (جزيره) پاسخ مي دهند و بنده در ارتباط نيستم.«دوشنبه8تير1388ساعت 8:18:16»

نام:احمدی«جمعه1بهمن1389ساعت 19:55:3»

سلام عليکم- مايه ي خوشحالي است که حرف ونوشته هاي منطقي وموافق فطرت آدمي در مورد دين واعتقادات شنيده وديده مي شوند. وفقکم الله لما يحب ويرضي

نام:مجيد عقلمند «سه شنبه3اسفند1389ساعت 21:39:11»

سلام، مي خواهم نظر شما را در مورد اين قضيه بدانم، بسيار سپاسگزار خواهم بود اگر راهنمايي ام کنيد. اين متن را در وبلاگ يکي از برادران تشيع ديدم: "روزي امام علي در جايي ايستاده بود. فردي از ياران خوب خدا را ديد که هراسان در حال فرار بود و از کنار امام علي رد شده و وارد خانه اي شد و در را بست. ماموران حاکم وقت که به دنبال او بودند، اندکي بعد به امام علي رسيدند و از او پرسيدند که آيا فردي را با اين مشخصات ديده است؟ امام علي نمي خواست، بگويد، بله ديده است و او در همين خانه بغلي قايم شده است. از طرف ديگر، چون معصوم بود، نبايد دروغ مي گفت. چه بايد مي کرد؟ بله! امام علي در مقابل مامورين، چند قدم برداشته و به آنها نزديک شد و گفت: از وقتي که من اينجا ايستاده ام، کسي از اينجا رد نشده است!" و اين نظر راهم در مورد جايز دانستن دروغ بيان نموده اند: در باره حکايت امام علي(ع)و نجات جان يک فرد،اين موضوع به ذهنم مي رسد که در شرع اسلام سه مورد براي دروغ گفتن جايز شمرده شده و حتي کار حسنه اي محسوب مي شود که يکي از آنان دروغگويي در موارد اضطرار و نجات جان خويش يا کسان ديگر است. البته بهتر است انسان در موارد مجاز هم دروغ را بصورت راست نمايانه مطرح نمايد. پيامبر اكرم (ص) به حضرت علي (ع) وصيت فرمود: ان الله احب الكذب في الصلاح و ابغض الصدق في الفساد. همانا خداوند دروغ به مصلحت و خير را دوست دارد و از راستي كه فساد در پي داشته باشد، متنفر است. اکنون برايم سوال است که ايا اين نوع دروغ گفتن جايز است و نظر اهل سنت در اين مورد چه مي باشد؟ متشکرم.

پاسخ مدير سايت:عليكم السلام.هرچند اين داستاني دروغين و به غرض طعن در حكومت خلفاي راشدين قبل از حضرت علي رضي الله عنه بافته شده اما اين نوع دروغ گفتن جايز است زيرا مقصد نجات جان يك مظلوم است. دروغ گفتني جايز نيست كه موجب قلب حقيقت و وارونه شدن حق مي شود يا دين خدا را تحريف مي نمايد.«يکشنبه12شهريور1391ساعت 4:44:17»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=7+9
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
هلند(2)
آمريکا(27)
بازديدامروز:353
بازديدديروز:393
بازديدهفته قبل:3142
بازديدكل:384066