امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
دخالتهاي بيگانگان در خانواده
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
6فروردين1397ساعت 9:23:48
ورودمديريت:
نام:
رمز:

تخصص یا انسانهای کامل؟«چهارشنبه5ارديبهشت1386»تعداد بازديد:734
وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ ...(83نساء)
وهنگامی که خبری از امنیت یا ترس به آنها می رسد آنرا پخش می کنند واگر آنرا به پیامبر و متخصصان آن امر از خودشان ارجاع می دادند، اهل استنباط آن امر، از ایشان آن را درک می کردند ...
مشکلی که امروزه جامعه ی ما را فرا گرفته است نشناختن تخصص است.گاهی اوقات فکر می کنیم باید شخصی را برای خود بیابیم که عالم به همه ی امور باشد.در حالی که این طرز تفکرمنافی توحید است وهمچون شخصیتی جز خداوند عز وجل نیست.
خداوند عزوجل امکانات وعلوم را بین افراد تقسیم کرده است:
أَهُمْ یَقْسِمُونَ رَحْمَةَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَیْنَهُمْ مَعِیشَتَهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِیَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِیًّا وَرَحْمَةُ رَبِّکَ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ (32زخرف)
پس خداوند عزوجل امور زندگانی انسانها را بینشان تقسیم کرده به گونه ای که هر کس در اموری نسبت به دیگری نیازها و کمبودهایی دارد: وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ.
گاهی اوقات مقدس نگری ما به اشخاص خصوصا متخصصان دینی به گونه ای پیشرفت می کند که این امر را فراموش می کنیم.
باید توجه داشته باشیم که انسان هر چقدر که در راه خدایی حرکت کند هرگز از دایره ی بندگی خارج و وارد دایره ی تقدس خداوندی نمی شود.
حتی پیامبران نیز هر چند معصوم در بعد تبلیغ وحی ومتخصص امور دینی بودند،در بعد بندگی معصوم و عالم به همه ی امور نبودند وهمچون ادعایی هم نداشتند وگرنه دستور (وشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ) لغو بود.
البته باید توجه داشته باشیم که منظور ما این نیست که آنکه در یک رشته تخصص دارد نباید در رشته ای دیگر تخصص داشته باشد ، چنانکه حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را می بینیم که علاوه بر تخصص دینی، در امور سیاسی و مدیریت جامعه ومدیریت نظامی تخصص والایی داشتند اما در امور دیگری مانند کشاورزی ،نوشتن، آهنگری و...تخصصی نداشتند از طرفی دیگر پیامبری را می بینیم که در مدیریت نظامی وسیاسی تخصص ندارد و خداوند این امور را به شخص دیگری از قومش می سپارد: وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا(بقرة247).
امیدواریم که افراد جامعه ی ما به فرهنگی برسند که در هر امری به متخصص آن مراجعه نمایند ودر اموری که تخصصی ندارند به شایعه پراکنی ونظریه دادن روی نیاورند واین آیه را محقق سازند: إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا...
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:پاسخگو«پنجشنبه6ارديبهشت1386ساعت 6:46:49»

سلام....واقعاً مفيد بود....از اين مطالب بيشتر بنويسيد...
هرسوالی در زمينه دين بپرسيد و در وبلاگ خودتان جواب بگيريد.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.اولين سوالم را مطرح کردم.اگر جواب قانع کننده دريافت کردم إن شاء الله از محضر شما بيشتر استفاده خواهيم برد.«پنجشنبه6ارديبهشت1386ساعت 9:31:17»

نام:پاسخگو«جمعه7ارديبهشت1386ساعت 16:28:59»

سلام عليكم! پاسخ به سئوال شما:
سوره نساء آيه 83: شان نزول آيه هنگامي است كه منافقان براي تضعيف مسلمانان به پرافكني شايعات روآورده بودند.
و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به و لورد وه الى الرسول و الى اولى الامر منهم ، لعلمه الذين يستنبطونه منهم....
در زمان پيامبر گروهي از منافقان به پخش شايعه مي پرداختند تا مسلمانان را شكست دهند (بوسيله تفرقه). آنچه مسلم است اينست كه مردم عامه در برخورد اول با شايعه، فريب خورده و آن را مي پذيرند. اما در اين ميان فقط پيامبر و صاحبنظران آگاه از صحابه اش هستند كه مي توانند درست را از غلط تشخيص دهند.
و لو لا فضل اللّه عليكم و رحمته لا تبعتم الشيطان الا قليلا.
منظور از فضل خدا در اينجا به معني ياري خدا است. مسلمانان عامه كه فريب شايعات را مي خوردند، خطري بودند براي از بين رفتن اسلام و اينجا اگر ياري خدا نبود، هرآينه اسلام از بين مي رفت. مسلماً ياري كه اينجا صحبت شده براي مردم جاهل است كه گول مي خورند. پس پيامبران و آگاهان هرگز گول شايعات را نمي خورند. آيه مي گويد: اگر لطف الهي نبود، شما شايعات را مي پذيرفتيد مگر گروه اندكي از شما كه همان آگاهان و پيامبرند. و اين اصلاً تناقضي با آيه21 سوره نور ندارد(فلولافضل الله عليكم و رحمه ما زكا....)
با تشكر از حسن اعتماد شما. سعي شده تا به صورت كامل به سئوال شما پاسخ داده شود. اگر هنوز توضيحاتي نياز است، بفرماييد تا ارائه شود. از پرسيدن هيچ سئوالي دريغ نفرماييدمنتظر سئوالات بعدي شما هستيم. يازهرا.
براي مطالعه بيشتر رجوع كنيد به:
برگزيده تفسير نمونه، جلد1، تفسير سوره نساء

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام ورحمة الله.تفسير نمونه مطالعه نمودم ...اما هنوز قانع نشده ام.شما فرموده ايد:"پس پيامبران و آگاهان هرگز گول شايعات را نمي خورند."آيا اگر فضل ورحمت خدا بر آنها نباشد باز هم اينگونه است؟مگرپيامبران بنده ي خدا نيستند؟مگر پيامبران نيازمند به ياري خدا نيستند؟از زحمات شما در پاسخ دادن متشکرم.
«جمعه7ارديبهشت1386ساعت 16:54:24»

نام:پاسخگو«جمعه7ارديبهشت1386ساعت 16:37:26»

سلام.
گفتيم كه فضل و رحمت خدا اينجا يعني اينكه مردم عامه را دربرابر پخش شايعات ياري كند تا گول شايعات را نخورند. مشخص است كه پيامبر و آگاهان، هيچ گاه گول شايعه ها را نمي خورند. خداهم مي گويد: اگر فضل خدا(ياري مردم عامه در برابر شايعات) نبود، همه گول شايعات را مي خوردند مگر عده اندكي كه از حقه دشمن با خبرند. اين عده هم كساني نيستند جز افراد با تشخيص و پيامبر.
در رابطه با آيه 21 سوره نور بايد گفت كه فضل و رحمت آنجا به معناي كلي است. يعني همان فضلي كه پيامبر و معصومين هم از آن بهره گرفته اند. فضل در سوره نور21) تفاوت دارد با معناي فضل در سوره نساء 83. نياز به توضيح بيشتر بود، بفرماييد. منتظر سئوالات هستيم.يازهرا...

پاسخ مدير سايت:عليکم السلامظاهرا شما :« لولا فضل الله ورحمته...» را براي بنده «لولا الفضل والرحمه من الله..» تفسير نموده ايد در حالي كه معرفه به مضاف اليه با معرفه به «ال» تفاوت دارد ومعرفه به مضاف اليه جنبه ي تعميمي برآن مي گيرد .وشما كه فرموديد:«فضل در سوره نور21) تفاوت دارد با معناي فضل در سوره نساء 83» اين تفاوت را از كجا دريافته ايد ؟«شنبه8ارديبهشت1386ساعت 4:6:20»

نام:پاسخگو«شنبه8ارديبهشت1386ساعت 6:24:8»

سلام. البته اين تعبير شماست: تزريق كتب و ....
كتابهاي نوشته شده اي كه امروزه در ميان ماست از بزرگان، مي تواند راهنماي ما باشد. در ضمن من مي توانم برداشت هاي ديگري از قرآن داشته باشم. اما اگر آن را بيايم و اعلام كنم آن مي شود تفسير به راي كه كار غلطي است....هدف بحث نبود....منتظرتونم...يازهرا.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.بنده منکر راهنما بودن کتب بزرگان نيستم.منظور من اين بود که چه بسا سوالاتي برايمان پيش مي آيد که درکتب نوشته شده به وجه جواب آنها توجه نشده.آيا ما بايد در همان سطح نوشته شده توقف کنيم؟ راستي مگر تفسير به راي وبيان برداشتهاي ديگر اگر طبق قواعد واصول تفسير باشد کار غلطي است؟ اگر اينچنين بود هيچ تفسيري جز تفسير مأثور نوشته نمي شد وريشه وبنياد اکثر تفاسير بر غلط مي شد! ضمنا گمان نکنيد که هدف من بحث ومجادله يا گير دادن است بنده هفت کلاس درس حوزوي خوانده ام وانتظار دارم که به سؤالم تخصصي تر پاسخ داده شود.موفق باشيد ...يا حق.
«يکشنبه9ارديبهشت1386ساعت 6:28:0»

نام:پاسخگو«شنبه8ارديبهشت1386ساعت 8:22:2»

سلام.
من كه گفتم:
براي مطالعه بيشتر رجوع كنيد به:
برگزيده تفسير نمونه، جلد1، تفسير سوره نساء
اگه به اينجا مراجعه مي كرديد، مي ديديد كه اينو من نگفتم بلكه تفسير نمونه گفته. ضمناً آن اشتباه املايي است و مويد آن متن صحيحش در وبلاگ خودم است. منتظرم....يازهرا.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.معذرت مي خواهم ، مراجعه کردم...گفتم هم که از اين تفسير مشهور ومفيد جواب خودم رو نيافتم...ظاهرا روش شما با روش من فرق مي کنه...من مطلب تحقيقي و مستدل مي خوام نه کپي برداري و تزريقي از کتب. به هيچ کتاب وشخصيتي «هر چند بزرگ ومحترم باشند»جز قرآن و ومؤلفش هم به نظر تقدس و عاري از خطا نگاه نمي کنم.موفق باشيد ...از اينکه زحمت کشيديد متشکرم.«شنبه8ارديبهشت1386ساعت 9:22:39»

نام:سید جلال«دوشنبه24ارديبهشت1386ساعت 9:12:46»

سلام
اخيرا سطح مطالب وبلاگتان خيلي بالا رفته است.
تبريك مي گويم و از خداوند منان برايتان توفيق و سربلندي را خواهانم.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.عارضي بود . إن شاء الله سعي مي کنم ساده و به دور از پيچيدگيهاي رشته ايم بنويسم. براي شما نيز آرزوي توفيق و سر بلندي دارم.«سه شنبه25ارديبهشت1386ساعت 10:5:12»

نام:روباي شب«دوشنبه4آذر1387ساعت 11:40:31»

انسان كامل از نظر قران .انسان سر خدا و خدا سر انسان است.

نام:كاظم علي بخشي«پنجشنبه20فروردين1388ساعت 1:50:0»

مي گويند تقوا از تخصص لازم تر است، آن را مي پذيرم. اما مي گويم آن کس که تخصص ندارد و کاري را مي پذيرد، بي تقوا است.شهيد چمران
خدا خيرتون بده
خسته نباشيد
خيلي خوبه كه افرادي هستند كه اين مسائل براشون مهمه و براي كمك به ديگران زحمت مي كشند

پاسخ مدير سايت:موفق باشيد . جمله زيبايي ذكر نموديد.«پنجشنبه20فروردين1388ساعت 8:5:36»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=3+10
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
هلند(2)
آمريکا(22)
بازديدامروز:342
بازديدديروز:400
بازديدهفته قبل:3068
بازديدكل:408227