امکانات سايت
کل مقالات
نظرات عمومی
اضافه نمودن وبسايت
کل وبسايتها
نظراتم دروبسایتهای ديگر
صفحه اصلی
فروشگاه شارژ

آخرين مطالب:
تآملي بر ابتىاي سوره روم
صبر و اصلاح طلبی نه براندازی و تجزيه
ارزشت مساوی عملت
بازگشت دوباره جهنميان به دنيا
بدگويي خيالی
تعدد زوجات و طلاق
اعتياد و طلاق
ارتباط نامشروع
بی اعتمادی
شناخت قبل از ازدواج
پربيننده ترين مطالب:
بدگويي خيالی
رفتاربا همسر
تعدد زوجات و طلاق
نظرات سه روزاخير
پرنظر ترين مطالب:
رفتاربا همسر|55نظر|
دخالتهاي بيگانگان در خانواده|39نظر|
شناخت قبل از ازدواج|30نظر|

مديريت:
خلفان نصيحت کن
ايميل:
khalfan@khalfan.ir
آخرين مراجعه
1آبان1397ساعت 11:52:55
ورودمديريت:
نام:
رمز:

تحریف از موضع ورود «سه شنبه18ارديبهشت1386»تعداد بازديد:774
الَّذِینَ جَعَلُوا الْقُرْآَنَ عِضِینَ فَوَرَبِّکَ لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ عَمَّا کَانُوا یَعْمَلُونَ (حجر91-93)
کسانی که قرآن را پاره پاره قرار دادند قسم به پروردگارت که از همگی ایشان خواهیم پرسید از کاری که انجام دادند.
اگر متوجه شده باشید در نظرات پست قبلی ناگهان میهمانی اینگونه از راه رسید:
من هم که به کمبودهای علمی خود معترف وهمیشه بسی سوالهادر ذهنم هست که بدنبال جوابش هستم در مورد ادامه ی آیه ای که در پست قبلی به آن پرداختم سوالی را مطرح کردم:
چرا خداوند در اینجا می فرماید:( و لو لا فضل اللّه علیکم و رحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا) "واگر فضل ورحمة خدا بر شما نمی بود جز تعداد اندکی پیرو شیطان می گشتید" ودرآیه21 سوره نور می فرماید: (لولافضل الله علیکم و رحمه ما زکامنکم من احد ابدا) "اگر فضل ورحمة خدا برشما نمی بود، هیچ کس از شماهرگز تزکیه نمی شد." آیا این دو با هم تناقض صریح ندارند؟ آیا اگر فضل و رحمة خدا بر کسی نباشد باز هم امکان دارد هدایت شود واز شر شیطان نجات یابد؟
که بحث اینچنین پیش رفت:
سلام علیکم! پاسخ به سئوال شما: سوره نساء آیه 83: شان نزول آیه هنگامی است که منافقان برای تضعیف مسلمانان به پرافکنی شایعات روآورده بودند. و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به و لورد وه الى الرسول و الى اولى الامر منهم ، لعلمه الذین یستنبطونه منهم....
در زمان پیامبر گروهی از منافقان به پخش شایعه می پرداختند تا مسلمانان را شکست دهند (بوسیله تفرقه). آنچه مسلم است اینست که مردم عامه در برخورد اول با شایعه، فریب خورده و آن را می پذیرند. اما در این میان فقط پیامبر و صاحبنظران آگاه از صحابه اش هستند که می توانند درست را از غلط تشخیص دهند.
و لو لا فضل اللّه علیکم و رحمته لا تبعتم الشیطان الا قلیلا. منظور از فضل خدا در اینجا به معنی یاری خدا است. مسلمانان عامه که فریب شایعات را می خوردند، خطری بودند برای از بین رفتن اسلام و اینجا اگر یاری خدا نبود، هرآینه اسلام از بین می رفت.
مسلماً یاری که اینجا صحبت شده برای مردم جاهل است که گول می خورند. پس پیامبران و آگاهان هرگز گول شایعات را نمی خورند. آیه می گوید: اگر لطف الهی نبود، شما شایعات را می پذیرفتید مگر گروه اندکی از شما که همان آگاهان و پیامبرند.
و این اصلاً تناقضی با آیه21 سوره نور ندارد(فلولافضل الله علیکم و رحمه ما زکا....)
با تشکر از حسن اعتماد شما. سعی شده تا به صورت کامل به سئوال شما پاسخ داده شود. اگر هنوز توضیحاتی نیاز است، بفرمایید تا ارائه شود. از پرسیدن هیچ سئوالی دریغ نفرماییدمنتظر سئوالات بعدی شما هستیم. یازهرا.
برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به: برگزیده تفسیر نمونه، جلد1، تفسیر سوره نساء
-----------------------------------------------------------
علیکم السلام ورحمة الله.تفسیر نمونه مطالعه نمودم ...اما هنوز قانع نشده ام.
شما فرموده اید:"پس پیامبران و آگاهان هرگز گول شایعات را نمی خورند."آیا اگر فضل ورحمت خدا بر آنها نباشد باز هم اینگونه است؟مگرپیامبران بنده ی خدا نیستند؟مگر پیامبران نیازمند به یاری خدا نیستند؟از زحمات شما در پاسخ دادن متشکرم.
--------------------------------------------
سلام. گفتیم که فضل و رحمت خدا اینجا یعنی اینکه مردم عامه را دربرابر پخش شایعات یاری کند تا گول شایعات را نخورند. مشخص است که پیامبر و آگاهان، هیچ گاه گول شایعه ها را نمی خورند. خداهم می گوید: اگر فضل خدا(یاری مردم عامه در برابر شایعات) نبود، همه گول شایعات را می خوردند مگر عده اندکی که از حقه دشمن با خبرند. این عده هم کسانی نیستند جز افراد با تشخیص و پیامبر. در رابطه با آیه 21 سوره نور باید گفت که فضل و رحمت آنجا به معنای کلی است. یعنی همان فضلی که پیامبر و معصومین هم از آن بهره گرفته اند. فضل در سوره نور21) تفاوت دارد با معنای فضل در سوره نساء 83. نیاز به توضیح بیشتر بود، بفرمایید. منتظر سئوالات هستیم.یازهرا...
-------------------------------------------------------------
علیکم السلام ظاهرا شما :« لولا فضل الله ورحمته...» را برای بنده «لولا الفضل والرحمه من الله..» تفسیر نموده اید در حالی که معرفه به مضاف الیه با معرفه به «ال» تفاوت دارد ومعرفه به مضاف الیه جنبه ی تعمیمی برآن می گیرد .وشما که فرمودید:«فضل در سوره نور21) تفاوت دارد با معنای فضل در سوره نساء 83» این تفاوت را از کجا دریافته اید ؟
------------------------------------------------------
سلام. من که گفتم: برای مطالعه بیشتر رجوع کنید به: برگزیده تفسیر نمونه، جلد1، تفسیر سوره نساء اگه به اینجا مراجعه می کردید، می دیدید که اینو من نگفتم بلکه تفسیر نمونه گفته. ضمناً آن اشتباه املایی است و موید آن متن صحیحش در وبلاگ خودم است. منتظرم....یازهرا.
-----------------------------------------------------------
علیکم السلام.معذرت می خواهم ، مراجعه کردم...گفتم هم که از این تفسیر مشهور ومفید جواب خودم رو نیافتم...ظاهرا روش شما با روش من فرق می کنه...من مطلب تحقیقی و مستدل می خوام نه کپی برداری و تزریقی از کتب. به هیچ کتاب وشخصیتی «هر چند بزرگ ومحترم باشند»جز قرآن و ومؤلفش(خداوند) هم به نظر تقدس و عاری از خطا نگاه نمی کنم.موفق باشید ...از اینکه زحمت کشیدید متشکرم.
--------------------------------------------------
سلام. البته این تعبیر شماست: تزریق کتب و .... کتابهای نوشته شده ای که امروزه در میان ماست از بزرگان، می تواند راهنمای ما باشد. در ضمن من می توانم برداشت های دیگری از قرآن داشته باشم. اما اگر آن را بیایم و اعلام کنم آن می شود تفسیر به رای که کار غلطی است....هدف بحث نبود....منتظرتونم...یازهرا
-------------------------------------------------------
علیکم السلام.بنده منکر راهنما بودن کتب بزرگان نیستم.منظور من این بود که چه بسا سوالاتی برایمان پیش می آید که درکتب نوشته شده به وجه جواب آنها توجه نشده.آیا ما باید در همان سطح نوشته شده توقف کنیم؟ راستی مگر تفسیر به رای وبیان برداشتهای دیگر اگر طبق قواعد واصول تفسیر باشد کار غلطی است؟ اگر اینچنین بود هیچ تفسیری جز تفسیر مأثور نوشته نمی شد وریشه وبنیاد اکثر تفاسیر بر غلط می شد!
ضمنا گمان نکنید که هدف من بحث ومجادله یا گیر دادن است بنده هفت کلاس درس حوزوی خوانده ام وانتظار دارم که به سؤالم تخصصی تر پاسخ داده شود.موفق باشید ...یا حق.
............................................................................................
وموضوع تا همینجا متوقف ماند وظاهرا دوستان وبلاگشان را نیز حذف کردند!
؟؟؟
راستی ببینیم علت اینگونه تناقض نماییها چیست؟
یکی از راههایی که در جدل به ناحق وسوء استفاده از سخن گوینده استفاده می شود تحریف سخن از موضعش یا توجه نکردن به محل ورود آن وقیچی کردن تکه ای سخن از موضوع است که در بسیاری ازجدلهای بین مذاهب و گروهها از آن استفاده می شود و این کار را برای اثبات نظریات خود بر سر قرآن می آورند.
در سخنان ما نیز اگر به این امر توجه نشود جه بسا حرفهای عادی به ناسزا تبدیل می شود.
خداوند عزوجل این صفت را از صفات قوم یهود بیان می کند و می فرماید: مِنَ الَّذِینَ هَادُوا یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَیَقُولُونَ سَمِعْنَا وَعَصَیْنَا وَاسْمَعْ غَیْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَیًّا بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْنًا فِی الدِّینِ .
در آیه ی83 سوره ی نساء نیز اینچنین است وفضل و رحمة خداوند در این آیه هرچند که بصورت عام وارد شده است اما با توجه به موضعش ، عام بر موضع می شود یعنی تمامی فضل و رحمتهایی که باعث شد این نسپردن امر به متخصص ضررهایش دفع شود . وبا این تفسیر اگر استثنا در این موضع نمی بود متخصصین با عوام برابر می شدند.
به عنوان مثال اگر یک مدیر در مدرسه اش بگوید : ما تمامی دانش آموزان را به اردو می بریم واضح است که منظورش تنها دانش آموزان آن مدرسه است وصیغه ی عامش ، خاص بر موضع ورود می شود.
پس همواره سعی کنیم مضامین کلی واهداف اساسی شرع را در نظر بگیریم وطریقت خود را بر برداشتهای قیچی شده وقطعه قطعه ای از قرآن قرارندهیم و مبادا با خارج کردن آیات از موضوعهای کلی، قرآن را باعقائد خود تطبیق دهیم بلکه عقائد خود را با قرآن تنظیم کنیم.
نظرات فرستاده شده برای اين مطلب
نام:بهزاد«چهارشنبه19ارديبهشت1386ساعت 13:36:51»

سلام خلفان وبلاگه واقعآ ارزشمندي داري

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام . از نظر لطف شماست.«چهارشنبه19ارديبهشت1386ساعت 23:44:32»

نام:chavooshi«يکشنبه23ارديبهشت1386ساعت 1:42:35»

سلام
آقاي نصحيت کن
ممنون از اين همه نصيحت هاي خوب و جالبتون (شوخي)
واقعا استفاده برديم ......خوشحالم که بنده حقير تونستم در مورد مطالب جالب و آموزشي شما نهايت استفاده رو برده باشم

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.ازاينکه از خلوتگه تنهايي خارج شده وسري به ما زديد خوشحالم.(جواب شوخي) موفق باشي همشهري محترم.«دوشنبه24ارديبهشت1386ساعت 8:34:45»

نام:احمد«دوشنبه24ارديبهشت1386ساعت 15:2:38»

بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العلمين
کتاب « نوروز، عيد مجوس » را مي توانيد از طريق آدرسهاي زير دريافت کنيد :
فايل ورد : http://nazaratdini.maktoobblog.com/user_files/nazaratdini/office/norooz.doc
فايل فشرده : http://groups.google.com/group/persiskiknigi/attach/c33f5fe8d6c4a801/norooz.rar?part=4

پاسخ مدير سايت:نيازي به رفتن به اين آدرسها نيست اين مسئله ي ساده و پيش پا افتاده اي هست که نياز به اينهمه وقت تلف کردن رويش ندارم.با همين چند کلمه از الف تا ياي فايلهاي شما رو خوندم. خسته نباشيد.«دوشنبه24ارديبهشت1386ساعت 19:38:1»

نام:سيدجلال «سه شنبه25ارديبهشت1386ساعت 22:16:10»

سلام
لوگوي گروه ميثاق دزفول آدم رو به ياد تبليغات جوشكاري سيار ميندازه.

پاسخ مدير سايت:عليکم السلام.؟!تبليغات خوبه ولي ادعا نه.«چهارشنبه26ارديبهشت1386ساعت 8:28:57»

نظر شما راجع به این مطلب:
نام شما:
وبسايت شما:
متن نظر:


=6+10
وبسايتهای برتر
مجتمع علمی فرهنگی سلطان العلماء بندرلنگه
نسيم
بیداری اسلامی
دخت کنگ
ديوان
مدرسه علوم دينی صلاح الدين ايوبی اروميه
مجد
کلگر
کنکاش
کنگستان
بانوی کنگی
مسجد جامع بندر کنگ
اعجاز علمی در قرآن و حديث
الحورویدیوهای مکه ومدینه واناشید اسلامی
زعفرون
آخرين ورود از:
بیداری اسلامی

آماربازديد
افرادآنلاين
هلند(2)
آمريکا(21)
بازديدامروز:365
بازديدديروز:460
بازديدهفته قبل:3263
بازديدكل:428975